Technisch is het mogelijk zonder tijdzones te leven. Voor het uurwerk was er de Zonnewijzer ..en wanneer die op het Zuiden stond was het 12 uur ‘s middags.
Een Zonnewijzer heeft wel wat beperkingen …..kon je ’s nachts niet gebruiken , bij bewolking etc.
Na de ontwikkeling van het uurwerk werd er een standaard zomertijd ingesteld :door Standard Flemming. De meridiaan van Parijs gold als norm tot 1884.
Die meridiaan bestaat nog : een aantal bomen en schijven zijn door gans Frankrijk op een rij geplaatst : juist op de plaats van de meridiaan (medaillons van Arago)
Men had die zones nodig omdat de economische wereld zich uitbreidde / de komst van treinen , de telegraaf .
Wanneer Greenwich als norm werd aangenomen werd de wereld verdeeld in 41 tijdzones en een datumgrens. Een aantal van die zones waren afgesteld op een half uur.
Om demografische ,economische en politieke redenen werden heel wat zones plaatselijk aangepast….om tijdproblemen op te lossen.
Virtueel wordt de dag in 24 uur verdeeld ,beginnende bij en eidigend op de datumgrens (de realiteit laat zien dat er zodanig veel uitzonderingen zijn toegepast , samen met het Winter en Zomeruur) , dat we eerder een samengaan hebben van de 41 zones met de 24 zones.

Toegevoegd na 13 minuten:
Standard Fleming ....moet Sandford Fleming zijn 'effekes naamsverwarring ,sorry)
link:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat het anders aan de ene kant om 4 uur 's middags donker is en aan de andere kant licht. Nu is het overal als het 4 uur is licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je anders op elke lengtegraad op de aarde een andere tijd hebt. Omdat de aarde om z'n as draait, geldt er op elke lengtegraad een eigen 'zonnetijd'. De zon staat op elke lengtegraad op een andere tijd precies recht boven ons (12 uur 's middags).

Vroeger, voordat er afspraken bestonden over de tijdzones, had zowat elke stad zijn eigen tijd.

We hebben afspraken gemaakt over welke tijd waar geldt, om te zorgen dat we weten hoe laat het is.

In de wikipedia staat het verhaal over de tijden en de lengtegraden uitgebreid uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is om nog een klein beetje overzicht te hebben hoe laat het in een ander land is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde draait in ongeveer 24 uur om haar as. Op het midden van de dag staat de zon (ongeveer) op haar hoogste punt. Logischerwijs is dat dus op andere plaatsen op een ander moment; als het bij ons 12 uur 's middags is, is het aan de andere kant van de wereld dus middernacht.

Als wereldwijde standaardtijd is de tijd in Greenwich bij Londen aanvaard: de Greenwich Mean Time of GMT, in militaire termen: Zulu time. Alle tijdzones worden uitgedrukt in een tijdsverschil ten opzichte van GMT.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de aarde draait, is het steeds op een ander deel op de aarde licht. Een etmaal is verdeeld in 24u bestaande uit dag en nacht. Als het overal op de aarde dezelfde tijd zou zijn, dan zou het hier altijd om 22u nacht zijn, maar in amerika dan in de middag. De aarde is verdeeld in tijdzones zodat het overal van 0u tot 6u nacht is, van 12 tot 18u middag, enz. Als overal dezelfde tijd zou zijn, zou je nogsteeds last hebben van jetlags omdat het in een ander werelddeel het altijd om 14u midden in de nacht is, terwijl je dan middag bent gewent.