Wanneer is een komeet zichtbaar in de atmosfeer?

Ik ben er met aardrijkskunde over aan het leren en vroeg mij dus af wanneer we dan vanop aarde een komeet met het blote oog kunnen zien. Het gaat NIET om het moment waarop de volgende hier zichtbaar zal zijn, maar wat de voorwaarden zijn om een komeet te kunnen zien! Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een komeet zak zich gewoonlijk niet in onze atmosfeer bevinden.
Indien wel, dan verbrand die in de atmosfeer met zeer veel licht en mogelijk zware schade op aarde ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Toengoeska-explosie ) of slaat die in op het aardoppervlak. de komeet zal zelden meer dan enkele seconden zich in de atmosfeer kunnen bevinden gezien de zeer hoge snelheid waarmee die objecten zich tov de aarde bewegen.

Om gewoon zichtbaar te zijn (buiten de atmosfeer dus) zal de komeet verlicht moeten worden door de zon...dus liefst verder van de zon afstaan dan de aarde, maar wel zo dichtbij dat die lichtreflectie voldoende is om op te vallen.

Hoe groter de komeet hoe meer invallend zonlicht die reflecteert en daardoor is ie dan weer op grotere afstand waarneembaar.

Als een komeet door de zon verwarmt wordt kunnen een deel van de stoffen waaruit die bestaat gaan verdampen en vormen die verdampende stoffen een staart achter de komeet aan. Deze staart maakt hem veel beter zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De komeet moet dicht genoeg bij de aarde zijn...
fremar
13 jaar geleden
Google hall Bob eens !die was een tal jaren terug lang durig aan de nachtelijke hemel tezien wel uren de afstand ?relatief dicht bij aarde maar goed ook .de staart is veel langer dan men ziet vaak komen kometen terug ,bijv na een cyclus van 101,jaar een ding ze moeten bijna altijd de zon als extra opwarming hebben Vd zichtbaarheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer ze een magnitude heeft vanaf +5 en kleiner is ze in principe zichtbaar.
Hier in de Benelux moet je door lichtvervuiling een komeet kunnen zien vanaf +3 in goede omstandigheden.
+2= zichtbaar
0= helder
-2 = zeer helder
-26 = de Zon.

De zichtbaarheid en herkenning hangt ook af van de staarten (één staart is meestal zeer helder)

De kometen zijn nooit ver weg van de Aarde . Een grote komeet die nu bestudeerd wordt en zich tussen Mars en Jupiter bevindt kunnen we het bloot oog nog niet zien.

Hale Bopp , de helderste komeet de laatste eeuw kwam to 0,41 AE van de Aarde .
AE = afstand Aarde Zon.