Nee, omdat de kans op tsunami's hier ontzettend klein is, is dat niet nodig en dat geld kan beter gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat zijn ze beslist niet. En we vinden het ook niet nodig dat ze daar tegen bestand zijn. Onze hoge gebouwen zijn ook niet bestand tegen flinke aardbevingen.

Bij het bepalen van hoogte/sterkte van dijken, gaat men uit van een risico-analyse. Mensen die daar verstand van hebben, zullen waarschijnlijk tot de conclusie komen, dat ons land een maal per 100.000 jaar (of zoiets) getroffen wordt door een tsunami, en dat er b.v een maal per 500 jaar een overstroming is.

We kunnen ons wel indekken tegen alle risico's, maar dat zou veel teveel geld kosten. Het geld dat aan dijken etc. wordt uitgegeven, moet enige relatie hebben met de kans op rampen. In principe wordt er niets anders gedaan, dan wanneer jij beslist wat voor soort verzekering je afsluit voor je auto. Jij kijkt ook hoeveel risico je loopt, en wat het je kost. En aan de hand van die uitkomst, neem je een beslissing. Je zult je dan b.v. niet all-risk verzekeren als je auto 1000 Euro waard is. Om de doodeenvoudige reden dat het te duur is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn er niet op uitgelegd en op papier kunnen ze er dus niet tegen.
Overigens zullen ze van 1 m wel tegenhouden, maar veel groter moeten ze niet worden. Hetzelfde geldt in de ons omringende landen die ook dijken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee
Tsunami's zijn hier onbekend of uiterst zeldzaam (1755-Portugal met resten van tsunami)
Golven van 10 meter....dan zijn noch de dijken ,noch de natuurlijke zandduinen afdoende bescherming . een derde van Nederland zou blank staan.
De duinen ,dijken en waterkeringen zijn bescherming tegen stormen en wateroverlast afkomstig van rivieren.
De Nederlandse bescherming is overigens veruit de beste in de wereld.
Ik heb ergens gelezen dat vele dijken aan versterking en verhoging toe zijn ...alleen maar om de vermoedelijk zwaardere stormen door de opwarming van de Aarde op te vangen
Maar ook hier zijn limieten.....wanneer het zeeniveau echt meters zou stijgen (Groenland plus acht , Antarctica plus 65 meter , gletsjers plus ?)
Zouden dan dijken met een hoogte van een grote kerktoren nog helpen?