Waarom is groenland helemaal wit op de kaart (en andere, even noordelijke gebieden niet)

Op landkaarten is Groenland afgebeeld als volledig wit, terwijl landen/gebieden die even noordelijk liggen "gewoon" groen of bruin zijn. Ligt er op Groenland meer of vaker ijs? Is er verschil in de hoeveelheid ijs die er ligt in de zomer bijvoorbeeld? En als er meer ijs op Groenland ligt, hoe komt dat dan?

Toegevoegd na 21 minuten:
Misschien is mijn vraag ook wel: waarom ligt er géén/minder ijs op gebieden die even noordelijk liggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Het Groenlandse binnenland is een hoog plateau en gebergten. Soms tot 3000 meter en hoger. Daarom is het binnenland nog een ietsje kouder dan een aantal van de Noord Canadese eilanden. Hoe hoger hoe kouder....daarom ligt er ook sneeuw in de hoge Alpen.
De buureilanden op Baffinland na zijn heel wat lager gelegen.
Op sommige plaatsen zou de ijskap tussen 1.5 tot 3km zijn.
Ook o Beffinland zis een kleine ijskap.
Moest nu die Groenlandse ijskap afsmelten dan zou ons zeeniveau met 6 meter stijgen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Op het moment dat Groenland zijn naam kreeg , ten tijde van Viking Erik De Rode ( 1000 jaar geleden) , waren de zuidelijke kuststreken inderdaad heel groen. Er werd aan landbouw gedaan en tot op heden zijn er vele verlaten vestingen gevonden. Bij het ontstaan van de laatste 'kleine'ijstijd (1300-1800) is het er veel kouder geworden. Op dit moment is er weer een ommezwaai , de temperaturen zijn met meer dan 3°C gestegen op een paar jaar tijd en in het zuidoosten begint men onder invloed te staan van onze westerse warme golfstroom. (global warming) dat is ook de reden dat bijvoorbeeld Ijsland en de Far Oer , een betrekkelijk mild klimaat hebben voor hun nabijheid bij de pool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Groenland is compleet bedekt in ijs, wat verklaart waarom groenland in het wit wordt afgebeeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is nog niet zeker waarom zo'n 3 miljoen jaar geleden het ijs op Groenland ontstaan is..