Dit is wat ik in de geschiedenis van Pittem heb kunnen ontdekken. Waarschijnlijk was het een weg,haaks op de Calsyde.

In het landboek van Pittem van 1761 worden zowel de oude heerweg als de nieuw aangelegde "calsyde" afgebeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Goeie vraag!

Zou het iets te maken kunnen hebben met oud Vlaams voor kasseien (kalsijde), dus een weg van kinderkoppen? Dan zou de Kruiskalsijde dus een kruisende weg van kinderkoppen zijn.

Verder vind ik Kruskal ook als achternaam, is er toevallig een burgemeester of gegoede burger in de buurt geweest met die naam?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Calsijde is de oorspronkelijke naam voor kassei.
Het kan zijn dat Stippel het juist heeft.
Hoewel ik denk dat het een plaatsaanduiding is in Lichtervelde... zoals je in het Waasland en Zeeuws-Oost Vlaanderen naar plaatsen zoals Kriekepitte wordt verwezen in ' Van den Vos Reynaerde' een plaatselijke legende.
De plaats Kruiscalsyde komt voor in deze West-Vlaamse legende : ze link