tijdens het weerbericht spreekt men altijd van ,de hoge venen, bestaan de lage venen misschien ook

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Naast hoogveen bestaat er ook laagveen.
Hoge Venen in Belgie is de topografische naam voor een bepaald gebied. Het is geen soortnaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ver mij bekend , bestaan de lage venen niet.
Normaal gesproken zijn veengebieden laag liggende plaatsen in het landschap, waar veel water kan blijven staan en waar zich mos en andere veenplanten zich kunnen ontwikkelen, waardoor er in de loop van duizenden jaren zich veen kan vormen.
In de hoge venen , de naam zegt het al, bevinden de veengebieden niet in het dal, maar juist boven op de heuvels.
Door de laatste ijstijd zijn er grote kommen in het landschap 'geschuurd' waarin zich veen kon ontwikkelen, dit veen is ongeveer 10.000 jaar oud!
Het grote natuurgebied , dat vooral uit bos bestaat, is naar deze 'hoge venen' genoemd.