dat is water dat onder een dijk door komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen via een dijk hoor.
Kwelwater is water wat in een ingepolderd gebied terugloopt de polder in onder de dijk door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is water dat onder druk uit de grond komt. Kwel ontstaat vaak door een ondergrdondse waterstroom van een hoger gelegen naar een lager gelegen gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwelwater

Water dat onder de dijk door terug de polder in loopt. Polders met zand aan het oppervlak hebben veel last van dit kwelwater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwel is grondwater dat onder druk uit de grond komt. In het algemeen ontstaat kwel door een ondergrondse waterstroom van een hoger gelegen gebied naar een lager gelegen gebied. De grootte van het debiet wordt gemodelleerd met de wet van Darcy, waarin de doorlatendheid van de materialen een rol speelt.

Kwel kan zich afspelen over afstanden van enkele meters tot vele kilometers. Kwelwater vormt bronnen. In een modern ontwaterd gebied wordt kwelwater meestal weggevangen in sloten voordat het in het maaiveld aan de oppervlakte treedt. Dit is één van de oorzaken van verdroging van de natuur.

Kwel heeft vaak een bijzondere waterkwaliteit. Vooral diepe kwelstromen die eeuwenlang door de bodem hebben gestroomd, zijn voedselarm en vaak kalkrijk. Dit leidt tot bijzondere flora. Een plant als waterviolier geldt als kwelindicator.

bron: Wikipedia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Zuid-Limburg kun je soms verrast worden doordat je een groen begroeide helling oploopt en wegzakt in de bagger, omdat overal stroompjes uit de heuvel komen.
Ook kwel.
Als aanvulling op bovenstaande antwoorden wellicht nog deze informatie. In sommige polders liggen enkele kilometers achter de 'hoofddijk' een tweede dijk of dam om het kwelwater tegen te houden, de zogenaamde kweldam. Men komt deze dammen tegen in b.v. de Alblasserwaard. As je op de kaart kijkt kom kom je vaak de naam kweldam tegen in een straat/weg naam.