Wanneer kwam de mensheid er achter dat de werelddelen vroeger aan elkaar vastzaten, en de platen zich van elkaar verwijderd heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Men dacht vroeger dat alles dus op een vaste plaats zat (de oceanen en continenten). Rond 1600 zagen mensen al dat bepaalde vormen van continenten in elkaar zouden passen. Ze gingen toen vanuit dat ze ooit vroeger door een rampzalige manier de aarde uit elkaar was gescheurd. Ze gingen namelijk vanuit dat de aarde 6000 jaar oud was. In 1912 ging Alfred Wegener (tegen de zin va n religieuzen en geologen) stukken grond onderzoeken, en kwam snel achter dat bijv. de kust van Afrika en Amerika dezelfde fossielen had. Hij heeft nog meer theorien gevonden, maar heeft het nooit kunnen bewijzen. In 1965 kwam men achter dat sommige gesteenten wel 4 miljard oud waren, en dat continentale korst overal ter aarde ouder was dan de oceanische korst, dus zou de oceanische korst zich al een paar keer hebben moeten vernieuwen. En in de jaren '80 kwamen ze met satellietmetingen inderdaad achter dat het aardoppervlak continu in beweging is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit verhaal over continentverschuiving (bron) geeft
antwoord op je vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste ideeën over platentektoniek zijn al van een aardig tijdje terug ; in de zeventiende eeuw viel mensen al op dat de stukjes wereld waarvan de kustlijn redelijk in kaart waren gebracht, aardig in elkaar leken te passen.

Maar pas in 1912 kreeg met name Alfred Wegener zoveel bewijzen voor deze theorie op tafel, dat hij sindsdien in grote lijnen algemeen aanvaard is.

En pas in de jaren 50 werden de mechanismen die voor deze verschuiving zorgen langzaam maar zeker duidelijk. En sinds de jaren 90 kunnen wedeze bewegingen ook daadwerkelijk waarnemen met behulp van satellieten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat de aarde ooit een geheel was kunnen we overigens natuurlijk nooit meer onomstotelijk aantonen. Maar op grond van de gegevens die we hebben , zowel metingen als fossielen en bodemonderzoek, kunnen we er wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van uitgaan dat dat het geval is geweest.