Aardbevingen komen overal in Europa voor, zelfs in Nederland. Ze zijn alleen niet zo heftig.

Hier een overzicht van de laatste dertig aardbevingen in en bij Nederland:
http://www.knmi.nl/seismologie/aardbevingen-nederland.html
13 jaar geleden
Gemiddeld elke 11 seconden is er ergens op de wereld een aardbeving; ofwel zo'n 3 miljoen per jaar! Ook in europa zijn regelmatig aardbevingen. Zie de afbeelding, die de aardbevingen in europa aangeven van de laatste twee weken. De meeste kans op een aardbeving in europa is wel in Italië, Griekenland en Turkije. Dit heeft te maken met de breuklijn die daar loopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardbevingen komen vooral voor op grote breuklijnen tussen tektonische platen. Bijna altijd wordt dit ook gekenmerkt door de aanwezigheid van actieve vulkanen.
Een grote breuklijn ligt op de scheidingsplaat tussen Afrika en Europa ….beginnend in het Atlas gebergte (Algerije –Noord Afrika) , verder lopend naar centraal en zuid Italië ,( met beroemde vulkanen waaronder de Vesuvius , Stromboli en Etna) , verder lopend naar het zuiden van de Balkan , met Griekenland als meest geteisterde plaats .Dan loopt de breuk verder in Klein-Azië (Turkije en Kurdistan ) om terug in Europa uit te komen in de Kaukasus (Georgië , Azerbaidjan ,Armenië)…de lijn loopt dan verder in Azië (Iran…)
In het westen van Europa is een andere breuk ,tussen de tektonische platen van Europa en Noord Amerika : Ijsland is als vulkanisch schild ontstaan pal op die lijn ,met heel veel vulkanisme , maar relatief kleine aardbevingen. In zuidelijke richting liggen ook de Azoren en zelfs Madeira nog gedeeltelijk op die breuk.
Dan zijn er barsten van tweede en derde orde , die ontstaan zijn in het zog van de grote breuken. Het Centraal Massief in Frankrijk , delen van Spanje , Roemenië ,tussen Vogezen en Zwarte Woud liggen er zulke , met vooral lichte aardbevingen.
Ook door België en Nederland liggen zulke barsten : De lijn Oudenaarde –Samber , De Eifel (met vulkanen!) , de kleine breuklijn tussen Luik en Roermond ….hebben al voor een paar aardbevinkjes gezorgd ….meestal zonder erg. Van die kleine barstjes zijn er talloze in Europa , dus zijn kleine bevingen quasi overal mogelijk)
De Aarde is steeds in beweging , dus zijn er gans de dag kleine seismografische trillingen waar te nemen overal ter wereld.
Er zijn ook een ander soort aardbevinkjes , door een andere reden : bijvoorbeeld een popconcert kan heel lichte bevingen veroorzaken en wat men vooral in de gaswinninggebieden in Nederland wel eens aantreft zijn bevinkjes ten gevolge van ondergrondse aardverschuivingen en van menselijke activiteit (In Slochteren of de mijnstreek zal men die bevingen wel kennen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij breuklijnen in Europa liggen 4 platen.
Vanuit het zuiden komt de Afrikaanse plaat vanuit het europa de Euraziatische plaat daartussen liggen de Grieks Turkse plaat en de Arabische plaat wanneer 2 van deze platen langs elkaar gaan d.w.z. transform ontstaan er trillingen deze trillingen zorgen voor een aardbeving.
Leuk om te weten is misschien wel dat de middellandse zee over een aantal jaren (x honderd duizend) de middellandse zee er niet meer is doordat de Afrikaanse plaat tegen de Euraziatische plaat bots krijg je continentaal tegen continentaal dan kan er een gebergte dat zo groot is als het andes.
Maar aardbevingen komen vooral voor in Italie, Spanje, Griekenland en Turkije.
Bronnen: