Omdat West-Europa aan zee grenst en de zee zorgt voor de matiging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral door de ligging ten opzichte van de evenaar en de polen.Gematigde gebieden kennen weinig extremen in temperatuur. West-Europa ligt tevens in het veld van een warme golfstroom ...afkomstig van de Caraïben en het Sargasso gebied. Waar die golfstroom invloed heeft (Nederland , België en Duitsland , zeker tot de Rijn , noemen we een gematigd zeeklimaat. Het is ook daardoor dat zelfs in het verre noorden in Noorwegen de zee in de winter nog ijsvrij is tot in Moermansk.
Dieper in Europa is het weer ook nog gematigd , maar dan wel hoe meer we naar het oosten gaan....hoe meer gematigd landklimaat.
Rond de Middellandse Zee noemt men het gematigd klimaat : Mediterraan klimaat ....met al sub-tropische trekjes.