Hoe groot is een oase?

Hoe groot is een oase ongeveer?

Ik doel daarbij op een natuurlijke oase, dus zonder irrigatie door de mens.

En ik doel op een "echte" oase, dus midden in de woestijn. Het stroomgebied van de Nijl is ook groen, maar dat valt voor mij niet onder de term 'oase'.

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Dat varieert natuurlijk enorm. De Siwa Oase in Egypte (zie plaatje) is 80 bij 2o kilometer. Maar ik ben in de Sahara in oases geweest die misschien 50 of 100 meter doorsnee hebben. Hoe meer water er vrijkomt hoe groter de oase zich kan ontwikkelen. En nee, ze zijn niet lekker om in te zwemmen als je tot de ontdekking komt dat de watertemperatuur 40 graden onder de luchttemperatuur is. Daar was ik heel snel weer uit :)
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow maar dan is het water dus steenkoud dat wist ik niet +

Andere antwoorden (1)

Natuurlijke ongerepte oases , die niet of nauwelijks zijn aangeroerd door de mens zijn ofwel zeer klein of saliné of in overgangsfase naar woestijn.
De grotere oases worden in een gebied waar water zo al schaars is ten volle benut voor landbouw en watervoorziening.
Een aantal ‘natuurlijke’ oases worden nu bijgevuld door waterwinning door de mens.
Dit kan gebeuren door ‘fossiel’ water op te pompen of rivieren af te leiden (zoals in Egypte)
Andere oases ontstaan door grondwater dat op sommige plaatsen aan de oppervlakte komt (Tozeur , Tunesië 100 km² ?)) of door bronnen . De oases door bronnen gevoed zijn doorgaans zeer klein..
Met de natuurlijke ‘oases’ is het op een paar uitzonderingen op dit moment (sedert 1970) erg slecht gesteld . Vooral deze in de Sahara ; Arabische en Atacam woestijn is het zo erg , dat ze geen leefbare omgeving meer hebben : reden is het zakken van de grondwaterspiegel en overconsumptie van het water.
Vernoemenswaardig zijn nog een speciale soort oase ….een guelta (soort spleet)…in .een moerasachtig land in de woestijn gelegen in een ‘hoogland’ :
De beroemdste is d’Archei de Guelta ( met nog een kolonie krokodillen.)

Een rivier oase in Noord Chili (Atacam)

Toegevoegd na 17 uur:
De oases ontstaan door caldera- meren in de Tibesti of het overgrote deel van de Australische oases bevatten uitsluitend pekel water.