Het Noordzeekanaal is een kanaal in Nederland dat loopt van de stad Amsterdam (het IJ) naar IJmuiden, waar het uiteindelijk uitmondt in de Noordzee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben 20 seconden te sloom ;) +
ronron1212
13 jaar geleden
++
Correct, op google-maps kun je het goed zien:

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=noordzeekanaal&sll=37.0625,-95.677068&sspn=33.160552,78.662109&ie=UTF8&hq=noordzeekanaal&hnear=&radius=15000&ll=52.421267,4.812698&spn=0.199326,0.614548&z=11

Toegevoegd na 35 seconden:
provincie: Noord Holland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het loopt van Amsterdam naar Ijmuiden via de sluis naar de noordzee. Lees hieronder in de link de geschiedenis van dit gegraven kanaal
13 jaar geleden
Het Noordzeekanaal is de hoofdvaarroute van de Noordzee bij IJmuiden naar het IJ bij Amsterdam. Jaarlijks passeren meer dan 100.000 schepen het kanaal. Het kanaal is ontstaan door inpoldering van het IJ, waarbij over een lengte van 17 kilometer dijken zijn aangelegd. Het Noordzeekanaal en het IJ hebben tien zijkanalen: A t/m K. Deze verbinden rivieren en kanalen die op het IJ of Wijkermeer uitkomen.
fremar