Wanneer kun je spreken van een witte kerst en wanneer hebbenwij die voor het laatst gehad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
rose
13 jaar geleden
Volgens mij spreek je van een witte kerst als je zoveel rotzooi hebt gegeten dat je diarree kleurloos is...

Het beste antwoord

"Vorig jaar beleefde ons land voor het eerst na een bijna dertig jaar weer eens een witte kerst en dit jaar ligt er in een groot deel van het land sneeuw met kerst. In Limburg ligt een dik pak sneeuw, plaatselijk 30 tot 35 cm.

Voor de statistieken is sprake van een witte kerst als op beide kerstdagen een gesloten sneeuwdek in De Bilt. Het hoofdstation van het KNMI is als referentie gekozen omdat hiervan de sneeuwgegevens over meer dan honderd jaar bekend zijn."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je spreekt van een witte kerst als er buiten sneeuw ligt met kerst! Dat hebben we dit jaar, maar ook vorig jaar gehad.

Toegevoegd na 10 minuten:
''Er wordt in Nederland pas van een officiële witte kerst gesproken als er op beide kerstdagen, in De Bilt, een gesloten sneeuwdek ligt. De Bilt is het hoofdstation van het KNMI. Omdat er in De Bilt voor meer dan 100 jaar sneeuwgegevens zijn, wordt De Bilt als referentie gekozen.''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vorig jaar hadden we een witte kerst voor het eerst in 35jaar lag er op kerst avond en kerstdag sneeuw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een ‘Witte Kerst’ moet er op Kerstdag en Kerstavond minstens 1cm sneeuw blijven liggen in het grootste deel van het land.
De laatste Witte Kerst was in 1964.
Ook dit jaar is er een Witte Kerst , hoewel er in het uiterste Westen (Oostende -de Panne -Veurne ) ,geen sneeuw is. In Ukkel (KMI) ligt 20 cm en in het Oosten (Schoenberg en Manderfeld ligt er 75 cm
(Belgische norm)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
De laatste witte kerst was volgens mij in 1986.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al vele Witte Kersten meegemaakt.
Volgens Wiki zijn er ook verschillende geweest.
Frank de Boosere (weerman) KMI-Ukkel heeft uitgelegd waarom dat geen 'echte' Witte Kerstdagen zijn geweest...er ware steeds 'niet besneeuwde ' stukken België .....ook dit jaar.
Maar dat is alleen statistiek. In Gent ligt juist 1cm.