Wat het is, is al duidelijk uitgelegd.
Er worden vaak grappen over gemaakt, omdat veel mensen liever in een knus grachtenpandje denken te wonen in plaats van in een nieuwbouwwijk. Voor veel mensen is dat laatste gelijk aan tuttig, oubollig, verstikkend. Misschien ook omdat er veel jonge gezinnen gaan wonen, de structuur van de wijk nog opgebouwd moet worden, alles wat kaal oogt omdat alle aanplant nog jong en klein is.
En de klassieker is natuurlijk: de vrouwen die alleen in de wijk achterblijven als de man naar zijn werk is, en die bezig zijn met elkaar begluren en beroddelen bij de sherry-uurtjes bij de buurvrouw.
Maar dat is net zo 'werkelijk' als alle andere vooroordelen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die sherry-uurtjes, dat was toch meer in de bloemkoolwijkjes uit de jaren 70? In Vinexwijken wonen voornamelijk anderhalfverdieners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of die bloemkoolwijkjes zoveel verschillen van de Vinexwijken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat het een begraafplaats was voor mensen die nog niet in de gaten hebben dat ze eigenlijk al dood zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sherpa: ik kwam vroeger vaak langs een wijk die er echt vreselijk uitzag, zo'n nieuwbouwwijk, brrr.
En 10 jaar later woonde ik er zelf, tot volle tevredenheid. Toen was het allernieuwste er ook wel weer af, wat voor mij vooral uitmaakt is dat het groen een beetje ontwikkeld is.
Hoewel ik als kind van 4 in een compleet nieuwe wijk kwam te wonen en dat was juist leuk: overal zand en modder en ruige plekken: heerlijk :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker! Een bloemkoolwijkje ziet er totaal anders uit dan een Vinex-wijk.
Annswers
13 jaar geleden
verklaart een hoop, Dank!

Andere antwoorden (5)

een bepaald soort wijk waar betaalbare koopwoningen voor de gewone man gebouwd werden en waar je met je gezin idyllisch zou kunnen wonen ........ in theorie , in de praktijk zijn het van die dooie wijken met veel twee verdieners en weinig winkels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wil zeggen dat bepaalde huishoudens in een 'te goedkope' woning wonen, waardoor deze woningen niet meer beschikbaar zijn voor huishoudens met een lager inkomen. Men probeerde het tekort aan goedkope woningen dus op te lossen door rijkere huishoudens naar de duurdere woningen in de Vinex-wijken te lokken. Alhoewel de rijksoverheid in uitvoeringscontracten met regionale overheden heeft aangegeven dat er maximaal 30% sociale woningen in de VINEX-wijken gebouwd mocht worden, is dit door deze regionale overheden en gemeenten veelal uitgelegd als dat er precies 30% goedkopere gebouwd moeten worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vinex wijken zijn nieuwbouwhuizen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vinex is een afkorting van Vierde Nota Extra.

Destijds in het leven geroepen omdat er een groot tekort was aan betaalbare woningen. In rap tempo zijn toen hele wijken uit de grond gestampt. Vaak veel van hetzelfde type.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Vierde Nota ruimtelijke ordening EXtra zijn een aantal gebieden in Nederland aangewezen waar een flinke hoeveelheid extra woningen gebouwd mochten worden. De wijken die op die plaatsen gebouwd zijn, worden vinexwijken genoemd. Voorbeelden van Vinexwijken zijn b.v. De Reeshof bij Tilburg, Leidse Rijn bij Utrecht en de uitbreidin in Elst bij Arnhem.
Tegenwoordig wordt het ook als synoniem gebruikt voor een jaren 90 huisje-boompje-beestje wijk.