Hoe ziet de wereld er over 100 miljoen jaar uit, gekeken naar de tektonische platen.

de wereld was eens 1 groot continent, dat groeide uit elkaar en vooralsnog zijn die platen in beweging.

Nu ben ik benieuwd of er berekeningen/voorspellingen zijn over hoe die platen er bij staan over 100 miljoen jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Er wordt verwacht dat over 250 miljoen jaar, de wereld weer 1 supercontinent zal zijn. Als dat ongeveer dezelfde snelheid blijft aanhouden denk ik dat ze dan 'bijna' halverwege zullen zijn.

Toegevoegd na 11 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=QDqskltCixA
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe gaat de aarde dan in elkaar passen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Check dit. superinteressant! http://www.youtube.com/watch?v=QDqskltCixA

Andere antwoorden (2)

Op dit moment draait er een serie documentaires op National Geographic Channel. The clash of the continents. Behandel verleden en toekomstvan dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zat ik ook gister te bekijken! :)
Gemiddeld bewegen de platen zich met ongeveer 10 cm per jaar (met uitschieters van 3cm tot 30 cm) Deze bevindingen zijn nog niet zolang bekend. In de 19’de eeuw geloofden de wetenschappers nog in verticale gebergtevorming.(orogenese) .tot de geoloog Wegener in begin 20’ste eeuw een gans andere bevinding had . Gebergtevorming grijpt plaats door botsing platen ….en dat met een snelheid van 2,5 meter per jaar. Later heeft men die snelheid sterk gereduceerd. In het GPS-tijdperk zelf haarfijn berekend.
Sinds het ontstaan van de Aarde (4.8 miljard jaar) zijn er al minstens 5 supercontinenten gekomen en gegaan. Maar behalve enkele overblijfselen in zuid Afrika en op Groenland zijn daar geen fysieke sporen van gebleven..
De eerste supercontinenten waren in volgorde: Vaalbara ,Kenorland , Columbia en de twee laatste met wel overblijfselen :Rodinia en vooral Pangea.
Vanuit Pangea ….via breking in Laurazia , Gwondana , India etc. zijn de tot de toestand vandaag gekomen.
De platen bewegen zich vandaag nog (naar elkaar : convergerend) , (van elkaar :divergerend) of (langs elkaar in breuken : zie Andreasbreuki Californië).
U vraagt binnen 100 miljoen jaar ? Een berekening laat de platen gemiddeld een 10.000 km verschuiven . In West-Europa gebeurd dat in Noordoostelijke richting (convergerend)….Amsterdam zal dan ongeveer op dezelfde plaats liggen an Oost-Siberië nu.
Nog iets later zullen Europa , Azië en Afrika samensmelten , met het huidige Midden-Oosten in het centrum. De beide Amerika’s zullen veel ,veel ,later volgen omdat die nu nog in een divergerende (van elkaar weg) fase zitten. Maar daarna smelten ze toch samen tot een zesde supercontinent …. Maar dat is maar voor over 400 miljoen jaar.
Kaartje richting van de bewegig van de platen in de toekomst.
Filmpje : hoe het in de toekomst zou kunnen evolueren.