Op aarde wijst het kompas in noordelijke richting, in welke richting wijst het in de ruimte dan??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Het ligt eraan waar je in de ruimte bent.

Een kompasnaald richt zich altijd langs het plaatselijke magnetische veld. Op het grootste deel van het aardoppervlak loopt het magnetische veld ongeveer van noord naar zuid, dus zal de naald zich in noord-zuid-richting richten.

Boven de magnetische noordpool wijst het aardmagnetische veld echter in vertikale richting. Een kompasnaald die zich echt helemaal vrij kan bewegen, zal daar dus rechtop gaan staan.

In lage banen rond de aarde, zeg tot zo'n 700 km hoogte, is het aardmagnetische veld nog sterk genoeg. Een kompasnaald zal zich daar ongeveer net zo richten als op aarde: ongeveer noord-zuid als je boven de evenaar of boven gematigde breedtes zit, steeds vertikaler naarmate je meer boven de polen komt.

Verder weg van de aarde wordt het magnetische veld steeds zwakker. Het magnetische veld van de zon, en vooral van de zonnewind, begint dan steeds meer mee te tellen. Dat veld wisselt, afhankelijk van zonnestormen en dergelijke.

Vlak boven de zon heersen bijvoorbeeld enorm sterke magnetische velden. Die zijn chaotisch. Het hangt er dus maar net vanaf hoe de magnetische velden op een bepaald moment en op een bepaalde plek lopen, hoe de kompasnaald zich zal willen richten - als hij daar tenminste niet smelt.

Ook planeten zoals bijvoorbeeld Jupiter hebben een magnetisch veld. Ook daar zou een kompasnaald zich richten volgens de lokale magnetische veldlijnen.

Toegevoegd na 4 minuten:

Op het plaatje zie je een detailopname van het oppervlak van de zon. Elk klein "draadje" op deze foto is een paar honderd kilometer dik. Door zo'n draadje stroomt gloeiend zonnegas met snelheden van zo'n 50 duizend km/u. Het gas wordt binnen het "draadje" gehouden door sterke magneetvelden.

Zie de Bron hieronder voor meer uitleg.
Cryofiel
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Juist. +1

Andere antwoorden (4)

geen richting want er is geen magnetisch veld... en ook geen zwaartekracht, dus de wijzer draait maar wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noord, Oost ,Zuid en West bestaan niet in de ruimte en er is ook geen magnetisch aardveld, dus zal de kompasnaald niet bewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de Aarde wijst het kompas veelal in Noordelijke richting , naar de' magnetische Noordpool '. Op de Noordpool wijst het kompas naar het ZW (want daar ligt de magnetische pool in het ZW) . in het Zuidelijk halfrond is een kompas nauwelijks bruikbaar. Op sommige plaatsen (bijv in Kazachstan ) draait het kompas dol ,door een magnetische afwijking door e sterk ijzerhoudende ondergrond.
In de ruimte zullen er plaatsen zijn waar het kompas niks doet , maar op sommige plaatsen met een magnetisch veld zal de wijzer wel 'iets' aanduiden. De omgeving van Mercurius heeft bijvoorbeeld een heel sterk magnetisch veld.
Maar N-Z-W-O zoals wij dat kennen zal wel niet meer opgaan .... dan is het bv. het magnetisch veld van Mercurius.
er zijn zeker nog andere voorbeelden in ons Zonnestelsel .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de ruimte zal je een ander kompas nodig hebben, er is geen zwaartekracht die de naald op zijn plaats houdt en de richting van het magnetisch veld is ongewis en waarschijnlijk meestal heel zwak; misschien werkt een magnetische stopnaald aan een zijden draadje?