regent het boven zee net zo veel als boven land?

gesteld dat er veel meer zee is als land heb ik toch het idee dat het boven land meer regent, misschien ivm hoogteverschillen,luchtdrukverschillen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Er zijn plaatsen op zee en op land waar het heel veel regent en andere waar het weinig regent.
Vroeger werden de metingen vooral op land gedaan (op zee is de kans op overstroming onbestaand en landbouw is er ook niet … daar waren de metingen vooral over het weertype ).
Het is wel zo ,dat hoger gelegen ( maar niet de hoogste) plaatsen wel de neiging hebben meer water te slikken omdat wolken tegen een soort muur aanbotsen en niet over de bergen kunnen.
Maar veel belangrijker is het klimaattype : bij ons in het West-Europese Koud Gematigd Zeeklimaat is de overheersende windrichting het Westen en Zuidwesten …en dat zijn toevallig winden met veel neerslag omdat ze van over de oceanen komen. Vooral wanneer de lage druk gebieden overheersen zijn er veel storingen.
Maar Uw vraag: Is er een significant verschil tussen land en water : op zich nee , niet hier.
Er zijn wel plaatsen op Aarde waar dit niet het geval is en andere waar het dan weer omgekeerd is.
Maar ik ga hier niet in detail.
Je kan misschien dit neerslagkaartje eens bekijken en je zult zien dat er geen significant verschil is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Boven land regent het meer. Boven de zee is de temperatuur gelijkmatiger en als lucht van zee naar land trekt kunnen buien ontstaan door stijging omdat het land hoger ligt of door afkoeling omdat het land kouder is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de zee worden er waterdeeltjes gehaald die wolken vormen. Meestal valt die pas als het zwaar is geworden aan land neer. Zo zit onze mooie natuur nu eenmaal in elkaar. Anders had het ook geen zin dat er regen was.