Hoe kan ik de landennamen Indië, Indonesië en Ned. Indië uit elkaar houden.

Ik vergis me steeds. Het lijkt zoveel op elkaar.

Weet iemand een goede tip om deze namen uit elkaar te houden?

Een geheugensteuntje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.5K

Het beste antwoord

Indie bestaat niet (meer), en Ned. Indie ook niet.
Zo, dat scheelt alvast!

Blijft over: India, Indonesie en de Nederlandse Antillen.
Dan hoef je eigenlijk alleen nog INdia en INdonesie uit elkaar te houden.
(De Nederlandse Antillen is immers een heel ander woord)

Probeer dan uit je hoofd te leren dat de korte (India) NIET van Nederland is geweest, en de lange (Indonesie) WEL van Nederland is geweest.
Is dat wat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de Nederlandse Antillen bestaan inmiddels óók niet meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, scherp opgemerkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijft moeilijk voor me, maar ook de andere antwoorden hebben me niet echt verder geholpen dan dat van jou.
Dus aan jou de punten.
Bedankt!

Andere antwoorden (4)

Nederlands Indië was ongeveer het huidige Indonesië : misschien helpt Indonederland?
Indië of India is wat Colombus dacht te vinden ...en noemde de Indianen naar hen. In werkelijkheid ontdekte hij een paar Amerikaanse eilanden.
Helpt het?

Toegevoegd na 19 uur:
Om misverstanden te voorkomen:
Indië of India is allebei goed.
In Nederland gebruikt men liever de Engelse vertaling. In de Zuidelijke Nederlanden gebruikt men en de Engelse en de Nederlandse benaming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederlands-Indië, ook bekend onder de namen Nederlands Oost-Indië, Oost-Indië of Indië, was een Nederlandse kolonie (zie Nederlandse koloniën) die het gebied omvatte dat nu Indonesië is.

Kortom, het is allemaal hetzelfde :)

Toegevoegd na 2 minuten:
India en Indonesië kun je uit elkaar halen door naar de lettergrepen te kijken:

India = Azië (3 lettergrepen)

Indonesië = Australië (meer lettergrepen.
13 jaar geleden
Nederlands Indie is geschiedenis, dus die mag je vergeten. Is nu Indonesie.

Blijven er nog 2 over. Indonesie en India.
India en Pakistan zijn buurlanden, en hebben onderling ook oorlog. (hoewel ze niet vechten)
India en Pakistan hebben allebei 3 lettergrepen.

Indonesie 4 lettergrepen. Veel lettergrepen en veel eilanden.
Nu vergeet je het nooit meer ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We gaan het nog moeilijker maken. De oude Nederlandse naam van India is Voor-Indië en wij noemden het naar de toenmalige kolonisator Brits-Indië. Maar er was ook Portugees-Indië (Goa) en Frans-Indië (Pondicherry). ook Nepal en Ceylon (nu Sri Lanka) werden daartoe gerekend. Ook is het zo dat dat Brits Indië bestond uit wat nu Pakistan, India en Bangladesh is.
Naast Nederlands Indië had je ook Portugees Indië (Oost Timor). En dan gaan we het niet hebben over West-Indië het gebied waarvan Columbus eerst dacht dat het Indië was.
Nu gaan we het makkelijk maken: Nesië betekent eilandenrijk. Zo heb je Micronesie (kleine eilanden), Polynesië (veel eilanden) en Indonesië (de Indische eilanden).