Waarom geven leraren huiswerk op?

Waarom zijn de boeken niet zo gemaakt dat je alles in de les af kunt hebben...?
willen leraren soms testen of je thuis ook werkt of zoiets?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik heb trouwens nooit gezegd dat ik het vervelend vind om huiswerk te maken!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

http://www.goeievraag.nl/vraag/studenten-huiswerk.25980
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ze willen weten of je dat wat je net hebt geleerd zelf kan toepassen en of je de stof snapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Nee, er is gewoon teveel leerstof om je het op school te kunnen aanbieden, dan zou je tot 7u in de avond op school zitten;) Echter die leraar doet ook alleen maar zijn werk hoor;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je hoort ook thuis te studeren
en al het werk is er uiteindelijk voor om ervaring op te doen en je kennis te vergroten en voor later op je werk bijv enzo
ik wordt ook soms gek van al mijn huiswerk maar weet wel dat ik er later wat aan heb suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het maken van huiswerk, leer je ondertussen de stof. Dit scheelt ook veel leerwerk als je een toets krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de uurtjes die je op school doorbrengt niet genoeg zijn om al die informatie in je op te nemen. Want zeg nou zelf, 't is nogal wat!

Sterkte.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kost te veel om jou tot al het werk van de dag gedaan is op school te begeleiden. Dus leer je aan de ene kant door uitleg van de docent, en daarnaast door zelf dingen uit te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik nog op school zat begonnen de lessen om 8 uur 's morgens tot 12.50 uur en daarna 's middags van half twee tot 16.20

Ook zaterdags hadden wij les..en wel van 8 uur tot 12.50

Tusen de middag even snel naar huis voor de warme hap en 's avonds...

Nadat onze lessen er dus op zaten om 16.20 aten we thuis een boterham waarna we 's avonds aan ons huiswerk begonnen.

Veelal studeerden we dan tot c.a elf uur a half twaalf.

Ik wil niet zeggen dat tegenwoordig door alle jongeren minder tijd aan huiswerk wordt besteed maar ik weet wèl dat ik, hoewel ik daar destijds soms ook van baalde, thans nog steeds blij ben dat ik mijn huiswerk altijd trouw gemaakt/gedaan heb..want..

Je doet immers kennis op voor heel je leven en kennis is een groot goed in de tegenwoordige maatschappij.

Waarom ze dus veel huiswerk opgeven is..omdat de lestijd op school bij lange na niet toereikend is voor de te leren materie.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, maar het kán wel, school en lesstof zo indelen dat je alles op school kan doen. Maar dan moet je wel hele dagen op school gaan doorbrengen. Échte hele dagen, niet wat door scholieren beschouwd wordt als hele dagen.

Persoonlijk lijkt het me fijner om van half negen tot kwart over drie op school te zitten, met een ruime hoeveelheid pauzes en misschien zo af en toe een tussenuur, en dan comfortabel thuis je huiswerk te maken.

Over wat leraren willen: jou een goede opleiding geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik ben zelf leraar....

Huiswerk heeft iets generalistisch, terwijl dat niet zou moeten. Huiswerk is in principe nuttig om de leerstof te verwerken. Ik probeer er in zoverre rekening mee te houden dat leerlingen de stof binnen de les kunnen verwerken. Voor leerlingen die snel leren is het huiswerk eigenlijk niet nodig. Voor anderen juist weer wel om de volgende les goed aan te kunnen sluiten. De ene leerling heeft een ander tempo als de ander. Wanneer je de volgende dag een opdracht in 2-tallen moet uitvoeren, is het wel handig als men even ver is.

Van mij zou alles op school mogen. Voor de ene leerling zijn kernopgaven voldoende, voor anderen is meer noodzakelijk. Maar alles hangt vast aan het systeem hoe we dit in NL geregeld hebben. Het zou anders en wellicht ook beter kunnen. Er zijn scholen die zeggen huiswerk vrij te zijn waarbij tempo verschillen op school opgevangen worden. Een leerling die meer en sneller leert, kan dus ook iets extra's doen. Wellicht hangt het er ook van af of je een taal of een rekenvak aan het leren bent.

Wanneer elke leraar en elke school en elke ouder goed op de hoogte zou zijn over hoe hersenen bij pubers werken, kun je hierop inspelen. Ook het soort opdracht maakt veel uit hoe snel iemand leert en of iemand gemotiveerd aan het leren is. Bij het klassieke model van instructiegeven gaat er vaak veel informatie langs een leerling heen, zeker op 12,13 14 jarige leeftijd. je moet je daar dus op aanpassen.

Er is een prachtig boek van Eveline Crone over het Puberbrein. Een aanrader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te zien of je de les wel snapt.
En om thuis te oefenen zodat je de les begrijpt en de volgende dag mee bent als de les uitbreid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarvoor is school? Om te...? GOED ZO! Om te leren!
JIJ moet leren hoe je vergelijkingen kunt oplossen, JIJ moet leren goed Engels te spreken, te schrijven te lezen en te verstaan. Je zit niet op school om je leraar te behagen, maar om kennis en vaardigheden op te doen, zodat je die later zelf kunt toepassen.

Sinds je de buik van je moeder hebt verlaten, was je al bezig om zelfstandig te worden: ze knipten de navelstreng door zodat je zelfstandig moest ademen. Waarschijnlijk is je dat gelukt, anders kon je deze vraag niet stellen.

Huiswerk biedt jou de kans om zelfstandig te worden. In de klas kan je alles worden voorgekauwd, thuis moet je het zelf uitzoeken. Je kunt dat blijven zien als pesterijen. Maar dan blijf je onzelfstandig. En onvolwassen, want dat hoort bij volwassen worden. Succes ermee!