Kan je van het speciale onderwijs naar het regulaire onderwijs gaan?

Kan ik van special naar regulair onderwijs gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ja dat is mogelijk. Gebeurt niet zo vaak.
Als je de extra begeleiding niet meer nodig hebt (er kan iets in de situatie veranderd zijn) dan kun je de overstap maken.
Praat hierover met je leraren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is mogelijk maar wordt meestal niet toegestaan. Middels testen moet je aantonen dat je weer kunt mee draaien in het reguliere onderwijs. Maar dat zal niet mee vallen. De meeste kansen heb je bij het openbare onderwijs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat kan. Meestal worden indicaties voor speciaal onderwijs voor 4 jaar afgegeven en wordt daarna gekeken of je nog op je plekje zit.

Mijn zoon zit op een speciale havo-vwo school voor autistische leerlingen, en daarvan stroomt er geregeld eentje uit naar een reguliere havo-vwo school. Niet heel vaak, maar het kan dus wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan!
Een indicatie wordt voor 3 jaar afgegeven (dacht ik). Met een indicatie kun je kiezen voor het speciale onderwijs of voor het reguliere onderwijs met een rugzakje.
Op het moment dat de indicatie afloopt en je krijgt geen nieuwe meer, dan zul je als vanzelf terugkeren naar het reguliere onderwijs.
Het kan ook zijn dat je nog wel een geldige indicatie hebt, maar er in overleg met de school voor kiest om terug te keren naar het reguliere onderwijs. Dan ga je dus gebruik maken van het eerder genoemde rugzakje.
Dit laatste maken wij momenteel mee met onze dochter.
Zij is tien, heeft zojuist vier jaar in het speciaal onderwijs gezeten (cluster 2) en zit nu sinds begin van het schooljaar weer op een reguliere basisschool. Wel met een rugzakje, want ze had nog twee jaar indicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja goed je best doen met je sociaaleen emotionele ontwikkelingen