wat is het voordeel en waarom mogen scholen de vakanties zelf bepalen?

toen ik nog op school zat waren alle vakanties landelijk bepaald. alleen de grote vakantie verschild per regio.
tegenwoordig maakt de school zelf uit wanneer de herfstvakanties zijn. en kloppen vaak niet eens meer met het landelijke advies wat gegeven wordt. dus kijken op internet heeft ook geen zin om je vakantie te plannen. je krijgt je vakantie's pas door na de grote vakantie dus je krijgt dan niet veel tijd om je vakantie te plannen voor de herstvakantie dus echt handig vind ik dit niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Scholen mochten altijd al zelf de vakantie s bepalen (behalve de grote). Mogelijk zit je nu op een school die het advies naast zich neerlegt, echter er zullen niet veel scholen zijn die dat doen. Reden: Bij veel gezinnen zitten de kinderen niet op 1 school maar op verschillende....wel normaal gesproken in dezelfde regio. De school die de adviezen naast zich neerlegt brengt de gezinnen in problemen.

Alleen in de winter zie ik wel voordeel voor afwijkende vrije week. Wintervakanties buiten de geijkte tijd zijn heel veel goedkoper. Wel zou dan de school dit MINIMAAL 1 jaar van te voren bekend moeten maken en tevens moet dan lokaal rekening gehouden worden met gezinnen met kinderen op zowel VO als BO.

ps Ik plan mijn vakanties lang van te voren...wegens werk. Als de school een advies naast zich neerlegt is dat het probleem van die school en blijft mijn kind desnoods weg van school buiten de schoolvakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan krijg je dus de leerplichtambtenaar met een vette rekening langs. In de regio Eindhoven hebben ze dit jaar eigengereid besloten om de herfst- en de kerstvakantie een week te verschuiven. Gelukkig wel VO en basisscholen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze maken het er allemaal niet makkelijker op. als het gewoon vast staat weet iedereen waar ze aan toe zijn en hoeven scholen niet te gaan discuseren over wanneer ze de vakantie gaan houden. dus echt ik vraag me af wat nou eigenlijk het voordeel hiervan is. pffff
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel:
Op het moment dat 2 scholen (op beide 1 kind van me) in 1 regio zo eigenwijs zijn om de vakanties niet tegelijk te plannen zal die leerplicht ambtenaar maar naar de school moeten gaan met die vette rekening....ik wed dat de rechter mij gelijk geeft. ps. Ik heb inderdaad mijn kind een keer school laten verzuimen toen de opgegeven vrije dagen ineens veranderd werden......en dat is echt nooit bij de leerplicht ambtenaar gekomen.Gewoon omdat de in het voorjaar opgegeven vrije maandag in het najaar ingetrokken was. Alleen had ik inmiddels afspraken gemaakt op die dag. Per slot moeten ook wij lang te voren onze vrije dagen plannen.

Andere antwoorden (1)

Ik heb 3 kinderen op verschillende scholen maar ze hebben gelijk vakantie. Alle vakanties zijn gelijk. Er wordt een advies uitgebracht en dat wordt door de scholen gevolgd. Het enigste wat kan verschillen zijn de invulling van de overige dagen. Deze uren worden vaak ingezet als het personeel op cursus is. Ze heeft mijn dochter volgende week een extra vrije ochtend.