Spiegelneuronen zijn actief wanneer we anderen bekijken en proberen te imiteren en wel op dezelfde plek in de hersenen als bij degene die het op dat moment doet.
Onderzoekers hebben nu ontdekt dat het niet alleen imiteren is wat iemand doet maar dat deze neuronen nog actiever worden als de bedoeling is om de actie op een andere manier aan te vullen.Deze actie kan slaan op bewegen en spreken maar ook op wat iemand voelt of emotioneel ervaart. Het lijkt er dus op dat spiegelneuronen erg belangrijk zijn om te kunnen leren van een ander bij sociale interactie. Ze zouden ook meer inzicht kunnen bieden in de werking van het autistisch brein , aangezien mensen met aandoeningen in dit spectrum juist zeer weinig spiegelneuronenactiviteit hebben. Bij mensen met ASS is er het gebrek aan interactie dat juist opvalt. Door te spiegelen kunnen juist kinderen van elkaar leren en daarvoor zou het in het onderwijs weleens van groot belang kunnen zijn als er een juiste methode zou kunnen worden ontwikkeld. Er zijn momenteel seeds meer kinderen met stoornissen en dit zou kunnen bijdragen aan een beter begrip cq werkwijze voor kind en docent.
amc