Waarom spreken veel Turken geen Engels?

Op vakantie in Turkije viel het mij op, dat er maar heel weinig Turken zijn die Engels spreken. Ook de meest eenvoudige woorden kennen ze vaak niet.

Dit geldt niet alleen voor de ouderen, maar ook voor twintigers. Sommige twintigers beheersen de taal maar hebben simpelweg erg weinig oefening, maar velen kennen echt vrijwel geen woord Engels.

Hoe komt dat? Hoe werkt het Turkse schoolsysteem?

13 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zullen 't wel niet krijgen op school. (Aanname.)
Zal wel niet in de cultuur passen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Maar sommigen spreken de taal wel, al is het niet zo goed omdat ze na school nooit meer hebben kunnen (of hoeven) oefenen. Als iemand het heeft over de vele ko's die in Nederland rondlopen, waarna pas na wat doorvragen blijkt dat hij het over cows heeft, is dat een kwestie van een heel begrijpelijk gebrek aan oefening. Maar als iemand niet weet wat vlees, melk, links, rechts, trein enzovoort in het Engels zijn, heeft hij de taal nooit geleerd. Hoe is het mogelijk dat de ene Turk wel, en de andere Turk geen Engels heeft geleerd? En hoe kan het dat bijna niemand Engels leert? Is misschien Arabisch de lingua franca in dat gebied?
jc54
13 jaar geleden
@Cryofiel; Hier in Nederland kunnen kinderen in het voortgezet onderwijs soms kiezen welke talen ze doen.
In het vmbo is niets te kiezen, Nederlands en Engels. Op havo niveau Nederlands, Engels, Duits en Frans. Op vwo niveau kan je nog Latijn, Grieks Spaans of Fries er bij doen. Dus misschien is het in Turkije ook wel zo dat niet iedereen vreemde talen in zijn/haar pakket heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel Nederlanders (autochtoon) spreken hier Turks. Daar vraagt toch ook niemand zich af waarom er hier zo weinig Nederlanders Turks spreken. Ga eens naar frankrijk, daar spreken ze al helemaal geen engels en in Spanje is het nog erger. Vele landen hebben een enorm ego als het gaat om eigen taal/cultuur. Kleine landen als Nederland weten dat je in je eigen taal niet meer kunt bereiken dan de mensen in je eigen kleine landje. Wil je handel drijven met succes, dan verbreed je je horizon en ontwikkel je in andere talen en/of cultuur. In de meeste landen zijn er voldoende mogelijkheden vanuit hun eigen taal en cultuur gebied en is er om die reden minder behoefte aan bijvoorbeeld engels. Bovendien zijn er omringende landen die belangrijker zijn en daar spreken ze bijvoorbeeld, Oezbekisch, of Palestijns, Jiddisch, Tunesisch, Iraans etc. Lijkt me handiger dan engels, behalve voor jou dan!

Het beste antwoord

Ik ben zelf een Turkse en het is helaas waar. In turkije hebben ze een ongelovige slechte systeem voor buitenlandse talen (zelfs voor de andere lessen). Op de havo van nederland leer je van alles dat weten we. Ik ben ook trots op nederland door deze systeem.

In nederland heb je verschillende middelbare scholen. in turkije is het als je 7 bent begin je 'pas' met je de school. tot groep 5 zit je op de basisschool. als je 12 bent ga je naar de middelbaarschool. het is bij ons groep 6-7-8 die bij jullie nog basisschool is. Je bent 15 als je klaar bent met middelbare school. En dan komt pas lyceum en het duurt 3 jaar. Als je 18 bent ben je dan klaar voor de ÖSS toets.

Na lyceum je maakt een toets (als je naar de universiteit wilt) die heet ÖSS en het betekent selectie van studenten examen. Je gaat een jaar lang op de laatste jaar van je lyceum voorbereidingen doen voor deze toets om naar universiteit te kunnen toegelaten worden. Je scoort bepaalde punten van je uitslag en met deze punten kan je weer toegelaten worden voor bepaalde beroepen. Je kan de eerste worden de tweede of de derde etc. De eerste heeft het alle antwoorden goed beantwoord. En dan kan die student alles studeren wat die zelf wenst. En als je niet door bent moet je een jaar weer blijven studeren. Dus je zit een jaar thuis.

Op de universiteit heb je bij de bepaalde vakken engels en bepaalde buitenlandse talen. Maar het is alweer niet verplicht. Als je op de basisschool zit krijg je op de 4de klas engels en het is de letters, vragen hoe je heet, sommige woorden en cijfers. Op de middelbare school krijg je ook weer engels maar het is niet weer dieper en moeilijker. Je krijgt alleen engels als buitenlandse taalkennis op het lyceum. Bij sommige colleges is het dan wel apart, daar krijg je bijvoorbeeld alles in frans, duits, engels etc. Maar dan moet je wel extra betalen. Op het lyceum krijg je dus net zo als de zelfde engels die je krijgt op de nederlandse basisscholen. Het is echt ongelofelijk. Ik heb ook heel veel last van gehad. Toen ik hier kwam was ik nog tien. Ik zat op de basisschool en mijn klasgenoten waren drie jaar jonger dan mij. En niet alleen dat, ze waren beter in rekenen, in engels, met alles. Dus ik moest heel veel zelf bijleren. Ook nederlands. Dus ja, niet alleen jij in turkije als een nederlander last van krijgen 'door de slordige system' van de turkije. zelfs ik heb heel veel moeite gehad in nederland door dat systeem. Als ik een kans had, had ik allang veranderd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het ligt er aan waar in turkije je bent geweest vast niet in istanbul want daar spreken ze wel engels. In turkije moet de meeste mensen al op zeer jonge leeftijd hard werken 6 dagen in de week van ongeveer 16 uur en verdienen daar ongeveer 300 euro voor. Veel onderwijs is er dan niet bij
ronron1212
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Kayseri, in het midden van Turkije. En Istanbul.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel ik ben net terug uit Marmaris en daar spreken haast alle jongelui die zich met toeristen bezig houden aardig goed Engels. Dus verkopers, mensen van reisbureau'tjes, taxichauffeurs en hotelpersoneel. In Kayseri kent zelfs geen hond Engels natuurlijk :-) Bzw. , ik trok van de week een atlas van Turkije uit mijn kast en zag tot mijn stomme verbazing dat daar een plattegrond van het centrum van Kayseri instaat. Als ik eerder had gekeken had ik je toen kunnen helpen. Sorry.
Cryofiel
13 jaar geleden
Hihi... te laat! ;-) Mij viel ook op dat verkopers, toeristenslepers (die mensen die je de bazaar inlokken om tapijten te kopen), reisbureaus enzovoort wel redelijk Engels spreken. Maar gewone gemeente-ambtenaren, mensen die hier in NL toch wel een paar woordjes over de grens spreken, spraken in Turkije helemaal niets.
Ten eerste omdat in Turkije nog erg veel analfabetisme voorkomt.

Ten tweede omdat het Turkse schoolsysteem (regulier) niet bepaald aandacht besteedt aan vreemde talen. Als ze het al doen dan is dat heel minimaal. Iemand die in Turkije HAVO niveau heeft gedaan, kan niet eens het Engels van een kind van 12 van hier.
Alleen op particuliere scholen wordt kwalitatief beter les gegeven, maar dat is maar voor een klein deel van de bevolking weggelegd.

Ten derde omdat de gemiddelde Turk niet veel in het buitenland komt. Vakanties en reizen zijn voor de rijken weggelegd en zelfs zij blijven liever in eigen land. Alle programma's op t.v. worden na-gesynchroniseerd.

Dit zorgt er voor dat veel Turken niet goed of helemaal geen Engels spreken. Je hoort wel vaker Duits, dat heeft weer te maken met de gastarbeiders en het toerisme.

Turken zijn wel erg goed in het leren van talen in de praktijk. Een jaar werken op een vakantieoord en ze spreken al redelijk Engels, Duits en zelfs Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet alleen in Turkije zo, in het waalse deel van België spreken de meesten al geen engels, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Griekenland net zo. In Nederland is Engels een verplicht vak op het voortgezet onderwijs. In andere landen vaak niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Inderdaad: de Fransen zijn ook geen ster in het Engels, ook veel jongeren niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wel steeds meer hoor, in Frankrijk.
Zelfs de kassajuffrouw: begin ik in mijn beste steenkolenFrans,
krijg ik steeds vaker antwoord in steenkolenEngels.
Dat komt omdat Engels slechts optioneel is voor Turkse studenten. Ze zijn niet verplicht om de taal te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve de antwoorden hierboven komt het ook doordat het Turks tot een hele andere taalgroep behoort dan het Engels. Voor Engelsen is het Turks vreselijk moeilijk om te leren en dat geldt andersom natuurlijk ook. Dit geldt ook voor het Nederlands en het Berbers of Arabisch. Het Engels, Duits en Nederlands zijn Germaanse talen, lijken sterk op elkaar en zijn daarom gemakkelijk te leren voor de betreffende sprekers.