Wat wordt er bedoeld met de hoofdprocessen in een organisatie?

Het gaat hier om een drogisterij.
Wat zijn daarin de hoofdprocessen?
Wordt er dan bedoeld de verkoop en het inkopen ofzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Dat zijn de belangrijkste processen om de organisatie draaiende te houden. Bij een drogisterij zijn dat het inkoop- en verkoopproces.

Zo'n hoofdproces kun je weer opdelen in subprocessen. Verkoopproces valt dan uiteen in: bestel- orderafhandeling- factureer- en ontvangstproces.

Dit is uiteraard een voorbeeld. Maar je kunt op processen steeds verder inzoomen tot op het niveau van werkinstructies.

Grote voordeel van het kijken naar processen is dat deze redelijk constant blijven. Andere invalshoek is de structuur (directie, inkoopafdeling, voorraadbeheer etc) maar die zijn vaak veel dynamischer.

Een proces beschrijft WAT er gebeurt en door WIE, niet HOE. Op procesniveau moet het geen instructie worden.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het hoofdproces is eigenlijk het belangrijkste proces binnen een organisatie. Deze kun je steeds verder uitsplitsen in werkprocessen en die werkprocessen kun je ook weer uitsplitsen net zolang totdat je op het niveau van (werk)instructies zit. Het hoofdproces van een drogisterij is inderdaad het verkopen. Werkprocessen zijn oa.: inkoop (kun je ook weer verder uitsplitsen) afrekenen, vakken vullen enz enz. Inkoop kun je nog verder uitsplitsen in meerdere werkprocessen. Vakken vullen niet echt meer want daar ga je al gelijk naar het niveau van werkinstructies.