Dat hangt er natuurlijk van af hoe oud je bent als je begint.
Of en wanneer je ingeloot wordt voor de studie medicijnen.
In Nederland duurt geneeskunde 6 jaar, in België 7 jaar. In Nederland is er een loting, in België een moeilijke toelatingstest.

Als je dan basisarts bent, duurt de opleiding tot algemeen kinderarts inderdaad 5 jaar. De duur van vervolgspecialisaties verschilt, en als je bijv kinderchirurg of kinderuroloog wil worden, moet je eerst chirug/uroloog zijn.

Geneeskunde is als studie best te doen, het is geen hele moeilijke studie, het is vooral heel veel. Maar als je gewoon je vwo diploma haalt met redelijke cijfers moet het geen probleem zijn.

Over de vervolgopleiding tot kinderarts weet ik niet zoveel te vertellen, alleen dat het leren in combi met werken is en dat je dus betaald krijgt. Je verdient ongeveer evenveel als iemand die niet in opleiding is tot specialist, alleen maak je meer uren. Ook kost het erg veel tijd (geld voor praktisch alle specialisaties), zo'n 60-80 uur per week is mij eens verteld door een kinderarts in opleiding. Er bestaat steeds meer de mogelijkheid parttime te werken, dan maak je echter nog steeds zo'n 40 uur per week.
Ook zijn er voor elke opleidingsplek veel meer aanmeldingen dan plaats, dus je moet tijdens je studie, of in de jaren na je afstuderen dingen gedaan hebben die je onderscheiden van de massa. Het liefst zien ze iemand die wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan en (veel) heeft gepubliceerd, of promovendi. Maar dit moet je niet laten afschrikken, als je het echt graag wilt en bereid bent extra dingen te doen, is er veel mogelijk.

Overigens wil ik nog even vermelden dat ongeveer driekwart van alle eerstejaars kinderarts wil worden en dat dit percentage snel afneemt in de loop van de studie, omdat er ook nog veel andere leuke specialismen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wanneer je geen klas over moet doen en geen jaar rust neemt tussen middelbare school en universiteit, ben je 24 jaar wanneer je afgestudeerd bent.
Je moet dan echter nog 6 jaar stagelopen bij een ziekenhuis, wil je volleerd kinderarts zijn. Je bent dan 30, mooie leeftijd, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zal eerst 6 jaar medicijnen moet studeren en daarna 5 jaar specialiseren in kinderarts. En dat je daarna nog 2,5 jaar kan doen om je te specialiseren op een bepaald gebied. dus de opleiding is lang en intensief ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je elk jaar zonder enige vertraging haalt:
18 jaar examen VWO
4 jaar doctoraal medicijnen. ---22 jaar---mits direct ingeloot of geslaagd met gemiddeld 8+
gemiddeld half jaar wachten voor je aan je co schappen kunt beginnen...
Co schappen duren 2 jaar (minimaal)
dan ben je bijna 25.
Na je arts examen---ca 1 maand na afsluiting co-schappen---moet je gaan solliciteren voor een opleidingsplaats (agio) tussendoor kun je aan het werk als agnio. Dit kan ook 2 jaar duren....
Daarna opleiding kinderarts 5 jaar.
Dus zonder aan jezelf toe te rekenen studie vertraging ben je kinderarts als je tussen de 30 en 32 jaar oud bent.
Daarna kan je je nog specialiseren in een deelgebied van de kinderartsen...

Hoewel de studie tegenwoordig iets anders ingericht schijnt als bovenstaande, de geldende studieduur in de jaren 90 vorige eeuw, zal de totale studieduur hier weinig van afwijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal eerst 6 jaar medicijnen moet studeren en daarna 5 jaar specialiseren in kinderarts. En dat je daarna nog 2,5 jaar kan doen om je te specialiseren op een bepaald gebied. Als je dan op je 30e met de studie begint ben je minsten 38 als je afstudeert studeer je verder ben je rond de 41. Je ziet dat het dua afhankelijk van de leeftijd is.