mag een docente van 1 vwo zeggen dat ze ons van 2 hoog van het balkon wil gooien en dat ze onze handen eraf zal hakken ?

Weet jij het antwoord?

/2500

wel zeggen, niet doen

Nee, natuurlijk niet! Door het bezigen van dat soort kreten geeft ze aan totaal ongeschikt te zijn voor haar beroep.....

Ja, dat mag. In de juiste context kan je dit niet als bedreiging zien. Dit is pas een bedreiging als je gevangengehouden wordt op een balkon op de tweede verdieping door een persoon met een scherp zwaard. Of het netjes is is een tweede maar ook dat hangt van de context af.

Nee, ik zou geen les meer willen hebben van deze docente en een klacht indienen. Ik ben zelf docent en ik vind dit zeer ernstig.

Ach, hoe vaak zeggen mensen zelf wel niet zoiets van ik kan zijn bloed wel drinken! Je docente zal wel flink woedend over iets/iemand zijn geworden toen ze dit heeft gezegd. Maar je weet zelf ook wel dat 'pubers' ook geen schatjes kunnen zijn. Zij mag het dan (vanwege haar functie) misschien niet zeggen, maar jullie zullen daarentegen haar dan ook niet met respect hebben behandeld.

dat mag ze écht niet zeggen want de docenten moeten zich óók aan de regels houden,en niet alleen de scholieren

In principe niet. Ondanks dat je dit - in de meeste gevallen met een korreltje zout kan nemen - kan dit gemakkelijk vallen onder de noemer: bedreiging. In dit geval lijkt het me een vorm van onmacht: de docente heeft totaal geen overwicht. Ik kan me voorstellen dat een gezond denkend mens het erg overdreven vind om zo'n uitspraak aan te moeten horen en ethisch gezien kan je zeggen dat het absoluut niet kan! Zeker omdat de kans dat je een val van twee hoog mogelijk niet overleeft, zou je kunnen zeggen dat het een doodsverwensing is. Ook is het zo dat iemand die een soort van rolmodel zou moeten zijn, niet het goede voorbeeld geeft. Een betere uitspraak voor de docente zou zijn: "Als jullie zo doorgaan plak ik jullie achter het behang!" Misschien is het verstandig om te zeggen als groep dat jullie het niet waarderen, zo'n soort uitspraak?

nee is die ene docente gek geworden

Als het een geschiedenis lerares is en zij citeert een middeleeuws wanhoops gedicht van een Nederduitsche kinderjuffrouw van het Zuid Russische Koningshuis, dan mag het. Het mag niet als zij een lerares Wiskunde is en jullie haar allemaal , bij aanvang van de les, een goede dag hebben gewenst..... Wat denk je zelf....?

Ligt erg aan de manier waarop deze docente dit gezegd heeft, ik zou het in bepaalde situaties kunnen zien als een grappige reactie, je kan het ook uitleggen als een docente die op het randje van een zenuwinzinking balanceert. Indien het laatste het geval is zouden jullie als klas je serieus af moeten vragen hoe het zover gekomen is.... Het is niet bepaald iets om trots op te zijn als je het voor elkaar krijgt een leraar/lerares weg te treiteren, deze mensen staan hier voor jullie en zijn ooit aan dit vak begonnen omdat ze het leuk vinden andere mensen iets bij te brengen. Dag in, dag uit, uitgeprobeerd worden, gepest worden enz. gaat je niet in je kouwe kleren zitten en is genoeg om ieder normaal mens op het randje te brengen..... Om op je vraag terug te komen, nee, natuurlijk mag zij dit niet zeggen, maar dit lijkt mij een typisch gevalletje van 'De pot verwijt de ketel........'

Ja dat mag ze zeggen als je zo'n galbakkie bent. Kamerleden zitten tegenwoordig in den haag al te twitteren en te sms-en, dat moet dus een voorbeeld zijn voor onze schoolgaande jeugd. Ben blij dat ik geen leerkracht ben.

Nee dat mag ze (moreel en pedagogisch) niet. Je kunt je echter afvragen wat haar getrickerd heeft die uitspraak te doen. Als je de vraag zou stellen over hoe vaak leerlingen dreigementen uiten naar elkaar en docenten zou GV een grotere server nodig hebben

Ja, dat mag als dat een radeloze reactie is op asociaal gedrag van leerlingen in de klas. Want radeloos zijn is menselijk (al is dat niet aan te bevelen). Het getuigt alleen niet van 'natuurlijk overwicht op de klas hebben'. Daartegenover, mag de klas er weer over klagen en bijv. een excuus vragen. Je kan naar een afdelingsleider gaan en een klacht indienen. Maar wees dan zo eerlijk en vertel ook de aanleiding!! Ben je daartoe niet bereid, dan moet je ook niet klagen. Wat je ook kan doen is de treiterkoppen er op aanspreken, of bij de afdelingsleider juist klagen "Kijk eens wat die en die treiterkop bereikt heeft - stuur die eens eindelijk van school nadat ze de WC’s hebben schoongemaakt! Zo kan ik geen fatsoenlijk les krijgen!!".

Afhankelijk van de context waarin dit gezegd is. 1 VWO is ongeveer 13 jaar... Toegevoegd na 14 minuten: De meeste oplossingen zijn een reactie op een situatie. Zie het maar als creatief dus 'out of the box' denken.

ik zou dit zien als een bedreiging en een klacht indienen tegen deze docente.

Nee, dat mag ze niet zeggen hoe dan ook. En is echt een verklaring van onkunde. Het slaat nergens op, als docent moet je wel even boven het niveau staan van leerlingen.

Wat mij betreft is dit didactisch absoluut niet verantwoord. Het is volgens Timothy Leary "tegengedrag" en dit roept hetzelfde gedrag op. Met andere woorden: als student zul je niet snel de neiging hebben om meegaand gedrag te vertonen, ofwel: om snel weer iets aan te nemen van deze docente. Het feit dat je deze vraag stelt zegt eigenlijk al genoeg, want het is bijna een retorische vraag. Onderstaande link geeft een uitleg van de theorie achter de Roos van Leary.

Bronnen:
http://www.testjegedrag.nl/tjg/zelftest/index.htm

Het ligt eraan hoe ze het zegt. Als het een grapje is, is er niets mis mee. Als ze het meent dan mag ze het niet zeggen en al helemaal niet uitvoeren;)

als grapje, als ze er na maar hard om kan lachen. Als ze laat merken dat ze van kinderen houd en geeft om het leerwerk. Maar als het altijd er zo aan toe gaat, lijkt me dat niet goed gaan, of ze het nu wel of niet meent. Tja, kinderen in de klas kunnen lastig zijn (ben zelf ook docent), maar blijf wel om ze geven. Over een paar jaar kom je ze weer als volwassene tegen. Door leerlingen de juiste opdrachten te geven waarmee ze gemotiveerd aan de slag gaan, moet het lukken. Houd rekening met eigenwaarde en zelfbeeld. Lees boek Puberbrein van Yvette Sol of Eveline Crone

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100