mag een docente van 1 vwo zeggen dat ze ons van 2 hoog van het balkon wil gooien en dat ze onze handen eraf zal hakken ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat deed ze vast omdat jullie zulke schatjes zijn.
rose
13 jaar geleden
Je mag tegenwoordig in Nederland alles zeggen. Ze zei er toch wel bij dat de brugklas een verderfelijke ideologie is, neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het ook niet goed te praten, er zaten ongetwijfeld een stel luitjes in die klas ontzettend te gallen, maar er zitten ook altijd een stel gevoelige kinderzieltjes bij die zichzelf dit soort dingen heel erg aantrekken terwijl ze er niks mee te maken hadden. Dus hup, naar je mentor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
XDD!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ze wist toch waar ze aan begon toen ze voor dit beroep koos? Dan moet je ook niet zeuren vind ik."
Je hebt 't nu over de situatie dat men daar bewust voor gekozen heeft. Ik denk dat het bij een groot deel van de docenten meer een kwestie is geweest van "er in rollen". "Ik dacht dat je van leerlingen van 1 vwo iets meer inzet tot leren zou kunnen verwachten..."
Goed... En nu graag even terug naar de realiteit... :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt alsof de leerlingen veel en veel te ver zijn gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mozes, wat een klas vor kl*rekoters moet je hebben om zo ver gedreven te worden. Ik kan me de neiging eerlijk gezegd levendig voorstellen.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm onze vorige mentor maakte altijd van dit soort ''grapjes'' hij stond er gewoon om bekend...
maar het ligt inderdaad aan de context
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als dat gezegd word zijn de grenzen die de leerlingen hebben ook verplaatst.
maar zoals ik dit lees klinkt dit echt als een haat actie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan naar een afdelingsleider gaan en een klacht indienen. Maar wees dan zo eerlijk en vertel ook de aanleiding!! Ben je daartoe niet bereid, dan moet je ook niet klagen.
Wat je ook kan doen is de treiterkoppen er op aanspreken, of bij de afdelingsleider juist klagen "Kijk eens wat die en die treiterkop bereikt heeft - stuur die eens eindelijk van school nadat ze de WC's hebben schoongemaakt! Zo kan ik geen fatsoenlijk les krijgen!!".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn docent Nederlands vertelde me dat hij graag met een machinegeweer de directiekamer van de Shell zou willen binnenstormen om daar alle directieleden kapot te schieten. Was 20 jaar geleden, hij heeft het nog steeds niet gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hersenloos ach en wee gaat spreken na een korte toelichting, en leerlingen gaat aanraden om rebellie te plegen, dat geef je die leerlingen weinig mee.
In eerste instantie moet je je afvragen wat de aanleiding is en in tweede instantie moeten de leerlingen in gesprek gaan met de docent. In je werkende leven moet je dat ook. Ook bij een klant die een klacht heeft moet je de communicatie openhouden, ook al zijn de klanten soms een beetje onredelijk in hun opwinding.
Leerlingen zijn vaak treiterkoppen zonder enige vorm van fatsoen. Handen afhakken of van het balkon afgooien kan soms de beste oplossing voor de samenleving zijn :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het tegen je mentor zeggen maar je kan er niet voor gesnapt worden als je het niet echt doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van een docent(e) wordt verwacht dat deze verstandig omgaat met bijzondere situaties.
Een volwassen opstelling in woord en daad.
Om een beter beeld te krijgen waarom een docent(e)
verleid wordt tot opmerkelijke uitspraken,
ben ik reuze benieuwd naar de gebezigde woordkeuze van de leerling.(e)
amc
13 jaar geleden
Ga eens nadenken waarom ze zo uit haar slof schoot, had de klas het er ook niet naar gemaakt? Stel je eens voor dat jij iets aan het vertellen bent of probeert uit te leggen en je hebt het gevoel dat je tegen een muur staat te praten, want iedereen is met iets anders bezig. Je wordt dus volkomen genegeerd en je moet nog de hele dag, zonder dat je resultaat boekt voor je gevoel. Ik vermoed dat het zo vaak gaat juist bij haar in de les, omdat ze geen respect afdwingen kan en niet weet hoe ze adequaat in moet grijpen. Dit is echt niet elke docent gegeven, sommigen zijn er te zachtaardig voor of whatever... Wat doe je als je kwaad/gefrustreerd raakt?
Je gaat dreigen en dat doe jij ook , net als iedereen. Als je nu niet luistert dan.....Moeders doen het al bij kleuters en dat is nu eenmaal zo. Ik weet nu al dat je mijn antwoord niet zult waarderen, maar het is gewoon zoals ik het zeg.
Dit zijn de leraren die het erg moeilijk hebben en dan ook vaak uitgeblust af moeten haken. Er zijn er echt velen die in de ziektewet belanden en in feite is dit jammer. Vind je eigenlijk ook niet? Mijn zoon gaf vaak aan dat hij, toen hij brugpieper was op de HAVO dat hij weleens gek werd bij sommige leraren omdat ze geen orde konden houden. Hij werd gek van de herie die er alleen bij sommige leerkrachten heerste.Vraag je dus niet af of ze dat zeggen mocht. Het is onmacht van haar en heel begrijpelijk als je heel eerlijk bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik absoluut niet netjes.
Een keertje een grapje maken, oké, maar dat de hele tijd doen of zelfs zeggen dat ze jullie van een balkon wil gooien?
Ik zou echt met jouw mentor gaan praten. Zij (of hij) kan in gesprek gaan met de leraar en dan moet dit worden opgelost. Als de lerares door blijft gaan; de aanhouder wint, dus ga gewoon terug naar je mentor.
Als het hiermee nog niet lukt is er vast een persoon bij jou op school die weet wat jullie moeten doen. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het klinkt alsof deze docente nazorg nodig heeft, een klacht indienen allemaal, want je spreekt over onze handen e.d. dus het is niet op een persoon gericht..
ik zou als ik jullie was , niet eens meer bij haar in de klas gaan, tot dit probleem is opgelost..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de eerste plaats zou iemand die die functie bekleed niet zo iets moeten willen zeggen.
Ten tweede is het een vorm van dreigen en er van uitgaande dat je die val niet zult overleven, een doodsbedreiging.
Aan de anderekant kan ik me voorstellen dat volwassenen zich soms door de jeugd uit de tent laten lokken omdat die soms ook een beetje te ver gaat.
Aangezien het hier om een vrouwspersoon gaat zo ik er zelf niet al te zwaar aan tillen en het gewoon oplossen. Realiseer je goed dat je die mensen tegenkomt om iets te leren en een goede toekomst op te bouwen. Dat zo iemand je er b.w.v.s. voor van een balkon wil gooien geeft wel aan hoe zeer die docent met je toekomst begaan is. Trek je eigen conclusie en ga lekker aan het werk om van je toekomst iets moois te maken.

Antwoorden (19)

wel zeggen, niet doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet! Door het bezigen van dat soort kreten geeft ze aan totaal ongeschikt te zijn voor haar beroep.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag. In de juiste context kan je dit niet als bedreiging zien. Dit is pas een bedreiging als je gevangengehouden wordt op een balkon op de tweede verdieping door een persoon met een scherp zwaard.
Of het netjes is is een tweede maar ook dat hangt van de context af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik zou geen les meer willen hebben van deze docente en een klacht indienen. Ik ben zelf docent en ik vind dit zeer ernstig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, hoe vaak zeggen mensen zelf wel niet zoiets van ik kan zijn bloed wel drinken!
Je docente zal wel flink woedend over iets/iemand zijn geworden toen ze dit heeft gezegd.
Maar je weet zelf ook wel dat 'pubers' ook geen schatjes kunnen zijn.
Zij mag het dan (vanwege haar functie) misschien niet zeggen, maar jullie zullen daarentegen haar dan ook niet met respect hebben behandeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat mag ze écht niet zeggen want de docenten moeten zich óók aan de regels houden,en niet alleen de scholieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe niet. Ondanks dat je dit - in de meeste gevallen met een korreltje zout kan nemen - kan dit gemakkelijk vallen onder de noemer: bedreiging.

In dit geval lijkt het me een vorm van onmacht: de docente heeft totaal geen overwicht. Ik kan me voorstellen dat een gezond denkend mens het erg overdreven vind om zo'n uitspraak aan te moeten horen en ethisch gezien kan je zeggen dat het absoluut niet kan! Zeker omdat de kans dat je een val van twee hoog mogelijk niet overleeft, zou je kunnen zeggen dat het een doodsverwensing is. Ook is het zo dat iemand die een soort van rolmodel zou moeten zijn, niet het goede voorbeeld geeft. Een betere uitspraak voor de docente zou zijn: "Als jullie zo doorgaan plak ik jullie achter het behang!"

Misschien is het verstandig om te zeggen als groep dat jullie het niet waarderen, zo'n soort uitspraak?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee is die ene docente gek geworden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een geschiedenis lerares is en zij citeert een middeleeuws wanhoops gedicht van een Nederduitsche kinderjuffrouw van het Zuid Russische Koningshuis, dan mag het.
Het mag niet als zij een lerares Wiskunde is en jullie haar allemaal , bij aanvang van de les, een goede dag hebben gewenst.....
Wat denk je zelf....?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt erg aan de manier waarop deze docente dit gezegd heeft, ik zou het in bepaalde situaties kunnen zien als een grappige reactie, je kan het ook uitleggen als een docente die op het randje van een zenuwinzinking balanceert.
Indien het laatste het geval is zouden jullie als klas je serieus af moeten vragen hoe het zover gekomen is....
Het is niet bepaald iets om trots op te zijn als je het voor elkaar krijgt een leraar/lerares weg te treiteren, deze mensen staan hier voor jullie en zijn ooit aan dit vak begonnen omdat ze het leuk vinden andere mensen iets bij te brengen.
Dag in, dag uit, uitgeprobeerd worden, gepest worden enz. gaat je niet in je kouwe kleren zitten en is genoeg om ieder normaal mens op het randje te brengen.....
Om op je vraag terug te komen, nee, natuurlijk mag zij dit niet zeggen, maar dit lijkt mij een typisch gevalletje van 'De pot verwijt de ketel........'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag ze zeggen als je zo'n galbakkie bent. Kamerleden zitten tegenwoordig in den haag al te twitteren en te sms-en, dat moet dus een voorbeeld zijn voor onze schoolgaande jeugd. Ben blij dat ik geen leerkracht ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag ze (moreel en pedagogisch) niet. Je kunt je echter afvragen wat haar getrickerd heeft die uitspraak te doen. Als je de vraag zou stellen over hoe vaak leerlingen dreigementen uiten naar elkaar en docenten zou GV een grotere server nodig hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag als dat een radeloze reactie is op asociaal gedrag van leerlingen in de klas. Want radeloos zijn is menselijk (al is dat niet aan te bevelen). Het getuigt alleen niet van 'natuurlijk overwicht op de klas hebben'. Daartegenover, mag de klas er weer over klagen en bijv. een excuus vragen.

Je kan naar een afdelingsleider gaan en een klacht indienen. Maar wees dan zo eerlijk en vertel ook de aanleiding!! Ben je daartoe niet bereid, dan moet je ook niet klagen.
Wat je ook kan doen is de treiterkoppen er op aanspreken, of bij de afdelingsleider juist klagen "Kijk eens wat die en die treiterkop bereikt heeft - stuur die eens eindelijk van school nadat ze de WC’s hebben schoongemaakt! Zo kan ik geen fatsoenlijk les krijgen!!".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van de context waarin dit gezegd is.
1 VWO is ongeveer 13 jaar...

Toegevoegd na 14 minuten:
De meeste oplossingen zijn een reactie op een situatie. Zie het maar als creatief dus 'out of the box' denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou dit zien als een bedreiging en een klacht indienen tegen deze docente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag ze niet zeggen hoe dan ook. En is echt een verklaring van onkunde. Het slaat nergens op, als docent moet je wel even boven het niveau staan van leerlingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft is dit didactisch absoluut niet verantwoord. Het is volgens Timothy Leary "tegengedrag" en dit roept hetzelfde gedrag op. Met andere woorden: als student zul je niet snel de neiging hebben om meegaand gedrag te vertonen, ofwel: om snel weer iets aan te nemen van deze docente.

Het feit dat je deze vraag stelt zegt eigenlijk al genoeg, want het is bijna een retorische vraag.

Onderstaande link geeft een uitleg van de theorie achter de Roos van Leary.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan hoe ze het zegt. Als het een grapje is, is er niets mis mee. Als ze het meent dan mag ze het niet zeggen en al helemaal niet uitvoeren;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als grapje, als ze er na maar hard om kan lachen. Als ze laat merken dat ze van kinderen houd en geeft om het leerwerk. Maar als het altijd er zo aan toe gaat, lijkt me dat niet goed gaan, of ze het nu wel of niet meent.

Tja, kinderen in de klas kunnen lastig zijn (ben zelf ook docent), maar blijf wel om ze geven. Over een paar jaar kom je ze weer als volwassene tegen. Door leerlingen de juiste opdrachten te geven waarmee ze gemotiveerd aan de slag gaan, moet het lukken. Houd rekening met eigenwaarde en zelfbeeld.

Lees boek Puberbrein van Yvette Sol of Eveline Crone