Waarom leren we geen Esperanto op school?

Het zou toch erg handig zijn als iedereen op de wereld deze taal machtig zou zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (11)

Esperanto is dood en begraven.
Het is veel handiger een taal te leren die nu al het meest gesproken wordt op aarde: (Mandarijn)Chinees.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan al één zin:
Sambal bij ?
AWM
14 jaar geleden
Ik weet het.
Maar Mandarijn is absoluut gezien de baas.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Om er enigzins mee overweg te kunnen kost Mandarijn je 15 keer zoveel studietijd als Esperanto, en Engels 10 keer. Esperanto is niet bedoeld om de andere talen te verdringen, Mandarijn en Engels zijn en worden daar wel voor gebruikt (zie Tibet en "welsh (k)not"). China Radio International zend 4 keer per dag 50 minuten uit in het Esperanto (de uitspraak van Radio Havana en radio Vaticaan is beter). Dat Esperanto "niet-levend" zou zijn klopt gewoon niet. Er zijn honderdduizenden mee bezig - op facebook of duolingo alleen al. In tegenstelling tot Latijn heeft niemand ooit verordonneerd dat er geen nieuwe woorden aan Esperanto toegevoegd kunnen worden
omdat je dan met niemand kan praten, project is compleet mislukt, utgezonderd een enkele zonderling spreekt niemand het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Esperanto is een prachtig idee, maar het is niet de taal van het geld. Nu is Engels de taal van het geld en straks misschien het Chinees, maar de taal van het economisch belang zullen wij spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Engels gaat de wereldtaal worden, als het dat al niet is... Het is de meest verbreide en verspreide taal heden ten dage en zal niet veranderen tijdens deze westerse dynastie...

Esperanto is een mooie en makkelijke taal, maar wordt niet gedragen en masse, dus helaas pinkakaas...

Als we esperanto op school gaan invoeren, had je dan gedacht aan de kloof die dat zal gaan slaan tussen kinderen en ouders? Die is van nature al groot genoeg, moeten we dan van overheidswege daar nog een schepje bovenop gaan doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een heel goed plan om met de wereld (of anders eerst heel Europa) af te spreken dezelfde taal te leren. Veel landen zullen echter bang zijn voor verlies van hun cultuur. Een bestaande taal (zoals Engels of Chinees) aanleren aan iedereen wordt lastig, want dan krijg je een eeuwig debat over wiens taal deze wereldtaal moet gaan worden. Dus Esperanto (of een andere kunsttaal die grammaticaal sterk in elkaar zit) vind ik daarom helemaal geen slecht idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Esperanto heeft zijn kans gehad, en het is niet het verwachte succes geworden wat de esperantisten hadden gehoopt. Er zijn er nog een paar esperantisten wereldwijd, maar dat is een elitair, geitewollensokken-clubje geworden. Toevallig heb ik zo'n open dag in Rotterdam een keer meegemaakt. (Daar zit 'hoofdkwartier' van de esperantisten). Die zijn blij dat ze op zo'n dag eindelijk weer eens esperanto kunnen spreken met elkaar. Eigenlijk is engels de wereldtaal geworden, daar kun je (bijna) overal mee terecht. Engels heeft het voordeel dat het makkelijk te leren is, het kent geen naamvallen en heeft een makkelijke grammaticale structuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal eens met Ruud en View. Esperanto is een goed idee maar voorbij. Engels heeft nu een enorme voorsprong. Niet alleen het aantal mensen dat het als 1e taal spreekt (daar loopt mandarijn chinees nog wat voor denk ik?) maar het aantal mensen wereldwijd dat engels als 2e taal spreekt, vloeiend of wat onbeholpen, is enorm groot. Dus praktisch gezien IS het engels gewoon de invulling van het (best mooie) Esperanto-ideaal.

Natuurlijk, het Esperanto is eerlijker want niemand spreekt dat als eerste taal. En een aantal mensen zijn dus wat dat betreft in het voordeel. Maar zou hun voordeel nou werkelijk in het nadeel zijn van die anderen? Ik denk het niet. Het zero-sum principe geld hier helemaal niet (jouw geluk IS mijn pech en andersom).
De kansrijkheid voor het hebben van 1 lingua franca (lol, mooi woord) is voor ons ALLEMAAL in het voordeel.

Meer en betere communicatie tussen de volkeren en individuen, beter voor de economie, de concurrentie, betere waardecreatie, we worden er allemaal rijker van. (dit geldt voor de maatschappij als GEHEEL. Individuen kunnen wel pech hebben, dat is waar)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat engels al de beoogde taak van Esperanto heeft overgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is spaans niet de meest gesproken taal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Esperanto is ooit bedacht met allerlei idealen (zoals het woord al aangeeft): als er één taal is, zal de mensheid zich misschien meer verbonden voelen. M.i. kun je deze eenheid nooit 'fabriceren' door een taal te fabriceren. Taal ontwikkelt zich organisch, en in de praktijk hebben enkele talen zich ontwikkeld tot wereldtalen. Niet op basis van idealen, maar op basis van macht en geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De taal Esperanto is niet meer levend hoewel dat bij Latijn ook zo is. Alleen is er in het Latijn veel geschreven en bestaan er wel nog woorden van zoals de namen van spieren. Verder lijkt Latijn ook op veel andere talen. Handig dus!