Ik snap de wiskunde opgave niet, wie kan hem uitleggen? √ 48 kun je eenvoudiger schrijven want 48 = ...² x 3 dus √48 = √... x √3 = √...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

48 = 4 * 4 * 3
48 = (4)2 * 3
V48 = 4 * V3
(V = wortel)

Dus wortel 48 is 4x wortel 3.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onterechte min hier. 4xV3=V48

Andere antwoorden (3)

48 = ...² x 3
48/3=...²
16=...²
16=4²

Maar om nu te zeggen dat 4√3 eenvoudiger geschreven is... Nou nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stap voor stap:

A) Wat je misschien niet weet is dat √(a*b) hetzelfde is als √a*√b Als je dat niet weet, zul je opgave nooit snappen.
B) In getallen: √16 is evenveel als √4* √4 (reken maar uit!)

C) Datzelfde wil je doen met √48
D) Begin met de wortel weg te halen en ga aan de slag met die 48:
48 = 16 * 3
E) Hé een 16! Daar kun je een wortel van trekken!!
√48 = √16 * √3
F) Dan ga je de overbodige wortels weghalen, dat leest wel zo makkelijk. Dan kom je uit op:
4 * √3

Als het nog niet duidelijk is, geef aan waar je het niet snapt. Ik heb er letters bij gezet zodat je daarnaar kan verwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De essentie is: je moet het getal onder de wortel ontbinden in factoren. Alle exponenten kun je door twee delen (dat is nl. worteltrekken) en onder het wortelteken vandaan halen.
√48=√2.2.2.2.3=√2^4.3=2²√3=4√3
Ander voorbeeld:
√75=√3.5.5=√3.5²=5√3