Als een opleiding aan een universiteit in Nederland meer buitenlandse studenten heeft dan nederlandse, wat is dan het bestaansrecht?

Er is een opleiding bij een universiteit waar 80% van de studenten tegenwoordig buitenlands is (dus alleen voor de studie hier zijn). Deze opleiding wordt op meerdere universiteiten aangeboden. Is het niet raar dat overheidsgeld (en dus belastinggeld) wordt besteed aan de opleiding van studenten die vervolgens elders gaan werken? Zou het aantal universiteiten dat die opleiding levert niet verminderd moeten worden? Zou er niet kritisch gekeken moeten worden naar het bestaansrecht van faculteiten waar meer buitenlandse studenten zijn dan nederlandse? Het is ook duidelijk dat regels zijn aangepast/versoepelt ten aanzien van het uitdelen van voldoendes voor afstudeerwerk en dus diploma's, omdat deze studenten vanwege visa maar beperkt in het land mogen zijn.

Het gaat er mij nu dus niet om of het wettelijk allemaal mag, dat is wel duidelijk, de vraag is: wat is jullie mening m.b.t. deze situatie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik wens enkel positieve punten te zien. Het betekent verbroedering tussen volkeren in het kader van mondialisering. Bovendien kan het niveau hier (nog meer) opgekrikt worden door de komst van zeer slimme jonge mensen. Natuurlijk moet er altijd kritisch gekeken blijven worden naar de diverse (dubbele) pakketten en het aantal studenten, maar grosso modo: positief!

ja maar ze betalen wel college geld. ik vind het ook belachelijk om het aantal universiteiten te verminderen simpelweg omdat er een opleiding is die in trek is bij buitenlandse studenten. en liever overheidsgeld dan dat een externe partij uit de zakenwereld bijvoorbeeld de boel gaat financieren. dan is de universiteit tenminste onafhankelijk.

Ik zie het probleem niet. Mensen die hier komen wonen voor de studie, nemen ook deel aan de maatschappij, besteden ook geld en zoeken vaak een bijbaan. Het belastinggeldaspect vind ik dus een beetje gechargeerd. Bovendien is het moeilijk een grens te stellen. Universiteiten zijn bedrijven die geld moeten verdienen. Of dit met binnenlandse of buitenlandse studenten gebeurt is voor hen hetzelfde. Brain circulation. Dat zouden we zelfs nog meer moeten doen.

Ach, er zijn ook een hoop Nederlandse studenten die (een deel van) hun studie in het buitenland doen. Quid pro quo.

Daar lijkt me niets mis mee. Als we alle deurtjes dicht gaan doen raken we geisoleerd en missen we de boot.

Als ik eerst op de financiële kant mag ingaan: behalve het collegegeld dat ze hierheen brengen wonen, eten en reizen ze hier en geven wellicht op veel meer gebieden geld uit (kleding, souvenirs). Dus alleen economisch kan het al positief uitpakken. Denk vervolgens ook aan ouders en vrienden die hen hier opzoekt en ook aan van alles uitgeeft. En dat is dan alleen nog maar de economische kant van de zaak (Ik herinner mij in dit verband uit het vak Economie een begrip als "multiplier") En dan: uitwisseling van denkbeelden uit het buitenland kan ook voor Nederlandse studenten héél verfrissend zijn. Zo herinner ik mij vanuit de tijden van de koude oorlog een discussie met Russische mede-studenten over het eigendomsrecht. Zéér verhelderend! En de Spaanse studenten die niet konden begrijpen dat men in Nederland een erfenis zou kunnen verwerpen of "benificiair aanvaarden" (aanvaarden onder het voorrecht van boedelbeschrijving) "Dat kàn je tocht niet doen: het is toch een erezaak om de schulden van jouw ouders af te lossen?" En zo zou ik nog lang kunnen doorgaan. En vergeet niet: sommigen blijven hier in Nederland werken, maar velen gaan met hun hier vergaarde kennis terug naar hun land en "besturen" het daar met een veel bredere blik dan zij anders wellicht hadden gedaan. Hoewel: is het niet juist vanuit hun bredere kijk op zaken dat zij in dit verre buitenland (kikkerland?) gaan studeren? Bedenk eens hoeveel Indonesiërs nog met plezier terugdenken aan hun studie in Nederland. Is het een boude veronderstelling om te denken dat vanuit de universiteiten (zowel in NL studerende buitenlanders als Nederlandse studenten bij buitenlandse universiteiten) meer ontwikkelingshulp en meer bijdragen aan de wereldvrede worden geleverd dan de gehele begroting van Koenders? Laten we eens wat breder kijken en niet met de oogkleppen van Wilders of Verdonk! Laat dat soort mensen maar zelfvoldaan in een hoekje wegrotten en wees gastvrij voor onze buitenlandse gasten (niet alleen universiteitsstudenten, maar ALLE buitenlanders die verrijking (in immateriële zin) naar ons willen brengen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100