Kunnen juffen en meesters al hun leerlingen herinneren?

Ik kan mijn juffen goed herinneren, maar is dat andersom ook zo?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik bedoel van de basisschool en dan hun eigen klas.

13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Dat hangt af van:
- Hoe lang is het geleden
- Hoe opvallend waren de kinderen
- Heb je klassefoto's en deze regelmatig bekeken (beklijving)
- Ken je de kinderen ook ergens anders van (kerk, buurt, zwembad)
- Hoe lang heb je ze in de klas gehad
- Hoe goed is je geheugen
- hoe groot was je aanstelling (je hebt ook vakleerkrachten die kinderen 1 paar uur per week zien)

Zelf heb ik ervaring met volwassen studenten. Ik word regelmatig gegroet door ex-studenten die ik pas na een praatje, of helemaal niet herken. Mij herkennen ze altijd.
Op zich is dat begrijpelijk: De studenten hoeven maar een relatief gering aantal docenten te onthouden; andersom zijn de getallen soms gigantisch. Helemaal als je op meerdere scholen werkt.
Maar ook hier: bepaalde studenten blijven je bij. Boeiende, slimme of sterke persoonlijkheden , maar ook de buitengewoon irritante..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

ik heb zelf 6 maanden op een middelbare school les gegeven en ik heb werkelijk geen idee meer hoe deze kinderen heten.

Ook ben ik laatst terug gegaan naar mijn oude basisschool en middelbare school en ik werd niet herkent, pas toen ik mijn naam zei ging er bij sommige (mijn mentor in ieder geval) een lichtje branden, maar de meeste keken me aan onder het motto: het zal wel.

dus om je vraag te beantwoorden: ik denk alleen de leerlingen die goed of slecht een behoorlijke indruk hebben achtergelaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik denk dat als je 25 jaar voor de klas hebt gestaan het bijna onmogelijk is al je die kinderen te herinneren, er zullen er ongetwijfeld veel blijven hangen, zoals hele slimme, irritante of juist hele leuke kinderen. Maar om ze allemaal te onthouden? nee, dat denk ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt niet. Ik heb in de afgelopen 25 jaar honderden kinderen de revue zien passeren. Velen zal ik nooit vergeten, en herken ik gelijk op straat.
Maar er zijn er ook een heleboel die ik niet meer zou herkennen.
Het ligt er ook wel aan of kinderen bij je in de buurt blijven wonen. Wanneer je ze zo nu en dan blijft tegenkomen, vergeet je ze niet meer zo snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de een wel en de andere niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij vroeger een ontzettende etterstraal was dan zouden ze je wel herinneren. Anders echt niet hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eens met het bovenstaande, plus het feit dat een juf of meester elke keer een hele klas met kinderen heeft en jij maar één juf of meester, dus zij moeten ook veel meer onthouden dan jij :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet alle kinderen kunnen ze onthouden. alleen kinderen die graag in de middelpunt wilt staan xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee lang niet.
ik ben geen juf, maar als ik nu aan school terug denk dan kan ik me niet eens de leerlingen allemaal voor de geest halen die bij mij in de klas zaten.
laat staan een juf of meester die elk jaar een hele nieuwe klas heeft.
13 jaar geleden
Ik ben juf, maar ik denk niet dat het mij gaat lukken. Ik heb niet alleen elk jaar een nieuwe klas (met soms wel 30 kinderen), maar er zijn natuurlijk nog zo'n 300 kinderen op school. Zij kennen mij wel (veilig door de supermarkt lopen gaat niet, haha), maar namen...

De kinderen die ik zelf in de klas heb zal ik waarschijnlijk meer als klas herinneren. Ik heb afgelopen jaar groep 8 gehad als mijn eerste klas en dat is natuurlijk niet een groep die ik zal vergeten. Maar nu ik een jaartje compensatiedagen van collega's ga opvangen, denk ik niet dat ik over tien jaar die namen nog weet. Ik denk wel dat de kinderen die opvallen (gedrag etc.), meer kans hebben om herinnerd te worden.

Even een rekensommetje. Ik ben 22 en in principe kan ik nog zeker 50 jaar voor de klas staan. 50 x 25 kinderen... dat zijn er toch mooi 1250. Ik wens mezelf geluk ;)

Overigens lijkt het me voor een basisschoolleerkracht die een klas het hele jaar heeft, makkelijk dan voor een docent in het voortgezet onderwijs. Er is dan veel minder leerkracht-leerling contact.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is logisch dat jij hen wel herinnert en andersom misschien minder. want jij hebt ongeveer 8 of minder juffen gehad, maar zij hebben honderden leerlingen gehad.

verder ligt het er ook nog aan hoe goed het geheugen van de docent is, zo heb ik een leraar 3 jaar gehad, en deze wist het 3e jaar nog steeds mijn naam niet.

en tenslotte ligt het er ook nog eens aan hoeveel indruk jij op hen hebt gemaakt. als de juf/meester een speciale ervaring met je had, als jij opviel in de klas/bij de juf/meester, of iets speciaals met hem/haar had zal deze jouw naam sneller onthouden en later nog herinneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al moeite met klasgenoten,maar wordt vaak nog herkent door leraren,had ook tweelingzus op school en dubbele exemplaren herinner je sneller.Verder vindt ik vooral jongen meer veranderen dan de meiden.