Ik heb binnenkort een repetitie Duits woorden maar ik vergeet almaar de lidwoorden, heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn zoon was net met precies hetzelfde bezig. Er zijn twee methoden: het verhaaltje en het blaadje. Je kunt ze ook combineren.

Verhaaltje: kijk welke twee (der, die of das) het minst voorkomen en zet de woorden die hetzelfde lidwoord hebben bij elkaar en maak daar een verhaaltje van. Mijn zoon kent nog het eerste verhaaltje over een vrouw die via de autobahn naar Zwiterland reed en onderweg bij de Räststatte iets kocht.

Blaadje: zet alle der, die en daswoorden bij elkaar op 1 blaadje (je krijgt dus drie blaadjes) met de Nederlandse vertaling erachter en leer ze zo bij elkaar. Mijn zoon weet bij Engels ook altijd precies welk woord er voor en achter komt als hij leert dus zo leer je ze in 1x tegelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zoveel lidwoorden kent het Duits niet:

der (m.ev_
die (v.ev)
das (o.ev)

die (mv)

ein(er)
eine
ein

Eigenlijk is daar geen trucje voor, want het zijn er maar 7, tja die worden dan nog vervoegd, maar dat is gewoon uit je hoofd leren:

http://educatie-en-school.infonu.nl/taal/23128-duitse-grammatica-duitse-naamvallen-lidwoorden-voorzetsels.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
* Zeer regelmatig herhalen
* Met dat herhalen tijdig beginnen

* Enkele 'ezelsbruggen' proberen te onthouden voor het geslacht van de zelfstandige naamwoorden:
- verkleinwoorden: altijd 'das' (das Mädchen, das Fräulein). Hetzelfde dus als in het Nederlands, waarin ook alle verkleinwoorden onzijdig zijn ('de molen' maar 'het molentje')
- 99 % van de woorden die op een -e eindigen zijn vrouwelijk, dus: die.
- ook 'die': woorden die op -ung, -heit, -keit en -schaft eindigen
- der: woorden die op -el of -er eindigen zijn meestal mannelijk

Maar er zijn ook weer uitzonderingen die de regel bevestigen. Dus leer ze altijd met het juiste lidwoord (want daar hangen ook de naamvalsvormen van af) en als je het totaal niet meer weet: gebruik dan een van bovenstaande ezelsbruggen.
Computoon