Mag ik een minderjarige ( ongeveer 11 jaar)die mij met opzet schopt, terug schoppen?

Bij mijn zoontje op de basisschool is het tegenwoordig in, om elkaars uit dagingen aan te gaan.
Het is een spel dat heet :durf jij? Dan verzint een groepje een opdracht en 1 kind moet die dan uitvoeren. Durft ie het en doet ie het krijgt ie punten doet ie het niet dan mogen de andere kinderen hem zowat lens trappen.
Zo zijn er al meerdere klachten binnen gekomen van ouders die kei hard met opzet een voetbal tegen zich aan kregen en ik heb dus met opzet een behoorlijke lap vel van mijn scheenbeen af omdat een kind het lef had me te schoppen.
Ik was te verbouwereerd op dat moment en kan me ook niet meer herrinneren hoe het joch er uit zag maar ik heb wel direct met de school leiding erover gesproken.
Die heeft aan mij en de andere ouders beloofd dat het na de vakantie acuut af is gelopen met die flauwekul op het school plein.
Had ik dat blaag maar terug geschopt denk ik de hele tijd want ik ben natuurlijk poepie boos op hem.
Maar aan de andere kant lijkt het me niet verstandig en uiterst kinder achtig om als een volwassen moeder van een kindje van 5 een kind van 11 te gaan zitten terug trappen. tenslotte is t maar een spelletje.
Maar weer aan de andere kant denk ik, tja had ie dat bij mij dan ook maar niet moeten doen. Hopelijk overkomt het me niet nog eens maar wat te doen wanneer t wel gebeurt?
En spelen er nog meer kinderen dit spel? Ik zie er niks over op het internet namelijk Of tref ik het wel weer dat het alleen op de school van mijn zoontje maar voorkomt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eis van de school directe aanpak en niet ná de vakantie, dit is iets wat je niet uit moet stellen, dergelijk 'spelletjes' mogen niet getolereerd worden.
Zeker als dit al even aan de gang is. Actie! en geen afwachtende houding accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nu vakantie. En geloof het of niet maar pas toen ik ging klagen bij de school leiding was ik me er pas van bewust dat: durf jij ,al een tijdje gaande was. Ik kende dat hele spel niet eens.
Ik heb toen dus ook direct aan gegeven dat ik het meer dan belachelijk vond dat er niet al veel eerder in werd gegrepen door de leraar bij wie geklaagd werd. in het begin werd het niet zo heftig gespeeld werd me gezegt maar na meerdere klachten van aanvallen op ouders gaan ze er nu toch wat aan doen. NOU IK HOOP HET.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat spelletje is minstens 25 jaar oud. Ik vrees alleen dat door programma's als Jackass de uitdagingen wat heftiger zijn geworden dan vertellen op wie je bent of je tong uitsteken tegen de bakker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En geen enkel kind wat lens geschopt is komt jankend bij de leraar zodat de leraar er van op de hoogte is wat er gaande is? En in kan grijpen? Geen enkele ouder valt het op dat hun kinderen blauwe plekken hebben en gaan dan vragen aan hun kind of bij de school hoe die eraan komt? Zo stom allemaal.alsof alles maar getolereerd mag worden tegenwoordig .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit spel is zo oud als de weg naar groningen volgensmij heet het "Doe, durf of de waarheid".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rome

Het beste antwoord

Het hangt van de situatie af, je hebt een recht op zelfverdediging (noodweer), maar dat is aan strenge voorwaarden verbonden.

Zo moet noodweer noodzakelijk zijn en het moet in verhouding staan tot datgene wat je wordt aangedaan, dat zijn de belangrijkste voorwaarden.

Als zo'n kind je een keer schopt, maar hij gaat er niet mee door dan zou terugschoppen uitgelegd kunnen worden als een soort wraakneming of eigenrichting, maar niet als noodweer omdat hij al opgehouden was met schoppen.

Zou het jongetje je daadwerkelijk aanvallen in de zin van een doorgaande aanval waarbij hij doorgaat met schoppen en dergelijke dan is er geen probleem om bijvoorbeeld terug te schoppen. Mocht je echter een wandelstok of iets dergelijks in je hand hebben en je slaat hem daarmee dan kan dat uitgelegd worden als excessief en dan kan de rechter besluiten dat het onterecht was. Overigens is er ook noodweer exces, waarbij je onder invloed van de situatie te ver gaat omdat je jezelf niet meer in de hand had, dat kan soms ook strafuitsluitingsgrond opleveren.

Al met al lijkt het me dat het niet zo gauw toegestaan zal zijn om terug te schoppen. Wel lijkt het me duidelijk dat je bij dergelijke jonge kinderen de ouders zou kunnen aanspreken i.v.m. eventuele aansprakelijkheid voor de daden en / of de gevolgen van hun kind.

Wel een erg vervelende situatie trouwens, ik hoop dat het gauw en goed wordt opgelost.

Toegevoegd na 4 minuten:
Belangrijk om erbij te vermelden, als je terug zou schoppen en het kind is duidelijk in een nadelige positie als het op fysieke mogelijkheden aankomt dit al gauw ook als excessief zal worden uitgelegd.

Als met al kan je dit dus duur komen te staan, hoewel ik het me goed kan voorstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (25)

Terugschoppen mag niet, kan je grote problemen mee krijgen. Maar het moet wel aangepakt worden, dan maar op een andere manier. Via de schoolleiding is in eerste instantie prima, helpt dat niet, dan zou eens streng toespreken een mogelijkheid zijn OF aangifte bij de politie doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee natuurlijk mag je niet terugschoppen. Dat zou ik echt belachelijk vinden als je dat zou doen.
Je hebt wel het recht om boos te zijn. Goed dat je het bij de schoolleiding hebt aangegeven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Probeer volgende keer (als dat er komt) te onthouden hoe zo'n kind eruit ziet. Het kan ook helpen om eens met de ouders te praten in dat geval. Die zullen het ongetwijfeld niet goedkeuren dat hun kind een willekeurige vrouw, zomaar schopt en hebben natuurlijk sterke invloed op het kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, denk niet dat het verstandig is terug te schoppen, je verlaagt jezelf daarmee tot hetzelfde nivo en het is ook nog eens strafbaar. Beter zou zijn dit kind eens even stevig bij de arm te pakken en hem of haar duidelijk uit te leggen waarom zulk gedrag niet acceptabel is.
Overigens kan ik wel heel goed begrijpen dat je zelf ook keihard uit zou willen halen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou wel terugschoppen, ander houd dat kind misschien nooit op! Dat soort schoffies moet je had aan pakken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Maar dan moet hij wel minstens 1 meter de lucht in vliegen na je holpunter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ja ;D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies!
nee je mag zeker niet terugtrappen, wat je moet doen is het kind heel boos aanspreken, ogen strak op hem gericht, laat hem maar even lekker bang worden en het voor altijd afgeleerd zijn, want het is natuurlijk niet normaal als je dit soort dingen doet als kind. Je moet er ook zeker bij zeggen dat het zeker níet stoer is om te doen voor je vriendjes, je moet hem duidelijk maken dat hij zwak is door te bezwijken onder de druk van zijn vriendjes.
Al is dit natuurlijk wel lastig duidelijk te maken aan iemand van 11, die zulke domme dingen doet... elf jaar, dat is groep 7, kan het me echt moeilijk voorstellen, wij zouden er niet eens aan hebben durven denken op die leeftijd...

kijk als het kind nog maar 5 was, dan was het gewoon onwetend en je had het hem een keer duidelijk gemaakt dat hij dat zeker niet mag doen, en dat het niet normaal is en zonder respect, maar 11 jaar, dat soort dingen hoor je toch eigenlijk al te weten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk hoor. Een kind moet toch ervaren dat dit niet mag en niet kan, en wel onmiddellijk. Grijp hem stevig bij de arm (een volgende keer) en ga met hem samen op zoek naar de verbanddoos op school. Laat hem de pleister plakken en vertel hem dat je zijn ouders op de hoogte zult stellen. Vraag hem of hij beseft wat hij deed?

Dat joch schopt een volgende keer anders gewoon weer.
Als volwassenen moeten we toch gelijk ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, geen uitstel, zeker bij klein grut werkt dat niet. Meteen laten merken dat dit niet kan, met enig fysiek vertoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist Ineke, lsst hem de gevolgen van zo'n daad maar zien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op je andere been. Dat kind zal je reactie helemaal niet als bedreigend aanvoelen, er volgt toch geen straf. Onze maatschappij is te lief voor hen. Kinderen zien die zwakte en gebruiken ze tegen jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal gelijk Ineke!
Dit is een duidelijk geval waarin corrigerend optreden nodig is. En dan niet in de zin van even vertellen 'dat zoiets niet mag'. Want dat weet die kleine blaag dondersgoed (anders was die ook niet zo snel weggeweest). Als je 'm te pakken krijgt (desnoods een volgende keer als je hem herkent) grijp 'm bij zijn arm en knijp flink! Voor de vorm nog even op hem inpraten. Het ziet er voor de buitenwereld wat minder vervelend uit en het is een lesje dat ie goed onthoudt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt 'tenslotte is t maar een spelletje' en dat ben ik niet met je eens.
Dit is mishandeling.
Een kind van 11 is oud genoeg om te weten dat dit niet kan. Ok, het kind heeft waarschijnlijk weinig keuze, anders wordt het in elkaar getrapt. Dus dat 'spelletje' is absoluut niet onschuldig.
Ik hoop van harte dat de school dit kan stoppen, want ik vind het geen spelletje. Een spelletje is leuk en iedereen houdt zijn huid intact.
Het is volkomen normaal dat je op zo'n moment verbouwereerd bent, dat zou iedereen zijn.

Ik wens je veel sterkte, want ik kan me goed voorstellen als je hier even van ondersteboven bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, juridisch gezien niet (terugschoppen was niet nodig om jezelf te verdedigen tegen een doorgaande aanval) en ethisch niet. Wat voor ettertje het ook is, dit is een kínd dat je had willen schoppen.

Stel je voor dat het jouw kind was, wat zou je er dan van vinden als een volwassene hem/haar zou schoppen, wát hij/zij ook heeft uitgevreten? (En ja, ook jouw kind doet dat soort dingen, of zal dat soort dingen doen tegen die leeftijd.)

Als je al zo nodig iemand wilt schoppen, schop dan zijn ouders. Die zijn verantwoordelijk voor de opvoeding. Of de leraren, die zijn verantwoordelijk voor de orde op het schoolplein. Als je niet de behoefte voelt om de ouders of leraren te schoppen vanwege hun verantwoordelijkheid, bedenk je dan nog maar eens goed waarom je een kind dat jij fysiek vele malen de baas bent, wél zou schoppen.

Wat ik overigens zou doen in plaats van schoppen: kind stevig in het nekvel grijpen en afleveren bij degene die op dat moment toezicht houdt, of dat nu een leraar is of één van de ouders.

Overigens, weet je wat ik pas écht verontrustend vindt in jouw verhaal? Niet dat volwassenen een bal tegen zich aan krijgen. En niet dat jij een keer geschopt bent door een 11-jarige. Wat pas écht erg is aan dit verhaal, is dat er op dat schoolplein blijkbaar kínderen 'zowat lens getrapt' worden door hun schoolgenootjes, en dat dát blijkbaar tot nu toe wordt getolereerd door de leiding. En door jou, je bent wel boos dat *jij* geschopt bent, maar noemt het verder 'maar een spelletje'.

Vind je die ene trap tegen jouw schenen echt zoveel belangrijker dan dat jouw dochter haar jeugd doorbrengt op een school waar kinderen lens worden getrapt? Nog even, en dan is zij aan de beurt, en heeft ze de keuze tussen een andere moeder schoppen, of lens getrapt worden door de groep...

Toegevoegd na 5 minuten:
Even verkeerd gelezen: dochter = zoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt gelijk Suzy, en ik was daar ook heel boos over. Hoe is het toch mogelijk. Daar worden gewoon misdadigers gekweekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja Ineke, jij begrijpt dat en ik begrijp dat, maar ik ben er regelmatig over gefrustreerd als er weer veel te gemakkelijk gedaan wordt over geweld op scholen. Vaak hoor je dingen als 'het is maar een spel' of 'tja, zo zijn kinderen onderling'. Onzin! Dit gaat om serieuze bedreiging en mishandeling. Dat de daders zelf ook kinderen zijn, wil niet zeggen dat het voor de slachtoffers (en in dit verband zijn daders en slachtoffers soms dezelfde kinderen) minder schadelijk is of dat er niets aan gedaan hoeft te worden. Juist wél, zowel uit opvoedkundig oogpunt (kinderen leren elkaar niet lens te trappen) als om de slachtoffers te beschermen.
amc
13 jaar geleden
SuzyQ@ ik wilde ook schrijven;" in zijn nekvel grijpen en afleveren" ik had het alleen bij de directeur gedaan. Je was me voor, maar ik sluit me helemaal bij jou aan in dit geval. Een dikke +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt helemaal, het is makkelijker om zogenaamd niets in de gaten te hebben als schoolleiding (en ouder). Maar ook verontrustend te bedenken, dat je het misschien kan laten ophouden op het schoolplein, dan wachten ze gewoon tot later en buiten, en wat ze dan bedenken als uitdaging ;# Ik hoorde 15 jaar geleden al hiervan, toen mijn eigen kinderen die leeftijd hadden . Het is trouwens niet alleen populair onder 11-jarigen en de uitdagingen worden niet minder om. M.a.w. als ouder heb je een taak om ook op de hoogte te blijven wat ze uitspoken als 15-jarigen als ze buiten rondhangen. En ja, je kan achter ze aanrennen, al is het maar steekproefsgewijs.
Dat je te verbouwereerd was,is heel begrijpelijk. Helaas mag terugschoppen niet,maar er is wel een andere optie, als je er tenminste aan denkt op dat moment. Hou de schopper aan en breng hem naar binnen de school in en draag hem over aan een leerkracht en eis,dat de school hem bestraft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de zomervakantie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En aanhouden betekent overdragen aan de politie, niet aan de leerkracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan,Martijn, dat het voorval niet tijdens de vakantie plaats vond.
Je kunt op het schoolplein in 1e instantie niet om de leerkracht heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou in een dergelijke situatie ook zeker de leerkracht / schoolleiding erop aanspreken, ik zou bovendien verlangen dat zoiets binnen een redelijke termijn wordt opgelost.
Jups. Ik ken het spelletje. Alleen wist ik dus niet dat het durf jij heette.En dat zal op iedere school misschien ook wel anders genoemd worden.
Ten eerste snap ik donders goed dat het in je op komt om dat blaag zoals jij hem noemt terug te trappen. Het zou ook wel in mij op komen om dat te doen. Ik zou het alleen in de praktijk niet doen en gelukkig heb jij dat ook niet gedaan.
Maar wat hij doet dat slaat echt nergens op en mag ook bestraft worden.
Alleen terug schoppen dat is in principe niet echt een verstandige aanpak.
En zeker niet als je ook nog eens volwassen bent.
Het is MAAR een spelletje,of het is MAAR een kind is natuurlijk een slap excuus om er dan maar niks tegen te doen.
Want de kinderen weten donders goed dat ze heel fout bezig zijn.
Het is goed dat je het gemeld hebt en slap van die school dat ze niet meteen na de eerste klacht hebben in gegrepen want zo te lezen waren er dus meerdere ouders al eens het dupe.
Wat te doen bij een volgende keer? Ga er dus ondanks de belofte van het bestuur niet gelijk van uit dat het na de vakantie afgelopen is.
Onthoud zo goed mogelijk wanneer je weer ziet dat dit gebeurt , welke kinderen het doen en meld het per direct opnieuw bij de juf of meester. En zeg hem of haar dan meteen ook even dat je er serieus over na denkt om het ook even te melden bij de wijk agent of politie want niemand hoeft zich te laten mishandelen op het schoolplein.
De kinderen niet wanneer ze iets niet durven en de ouders die toevallig voorbij lopen en de volle laag krijgen ook niet. Dit geeft misschien wel een schrik effect
zodat ze strenger gaan optreden na een klacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heftig ja en herkenbaar. Bij mijn dochtertje op school spelen ze blikkie trappen. Ze voetballen dan met een plat getrapt blikje en proberen het bij elkaar door de benen te schieten ,wanneer het lukt bij iemand wordt deze ook helemaal lens geschopt.
Zulk soort fratsen mogen eigenlijk niet de naam ''spelletje "hebben.Want in feite is het gewoon pure mishandeling.
Wat ik ook heel erg vind is dat ze het allemaal zo interessant vinden om er aan mee te doen.
Niemand verplicht ze daartoe . En toch vinden ze het prachtig.
Waarschuwingen helpen niet, strafregels niet, na blijven niet en schorsen en de ouders in lichten kennelijk ook niet want ze bleven maar door gaan Nu is het hier bij ons ook vakantie dus even geen blikkie trappen of durf jij of hoe het ook genoemd word tegenwoordig.
Maar ik weet wel dat terug schoppen misschien in de meeste ogen fout is maar als het mij overkomt he! Dan schop ik echt wel terug. Eens met mij of oneens dat boeit me niet.
Dan maar trammelant met de ouders van zo,n kind.
Die kunnen er van mij ook nog wel een krijgen.
De kinderen zijn ten slotte al meerdere keren gewaarschuwd en ze hebben tegenwoordig overal schijt aan.
Wie niet luisteren wil die moet maar voelen.
Wie weet werkt dat wel en komt het respect voor elkaar weer heel langzaam terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk niet, want ze zeggen het is een kind.En het is niet echt volwassen als je dat deed.Maar als een kind van 11 zou ik wel zeggen dat dat niet normaal is voor een kind van 11, die hoort zich nu wel een beetje horen te gedragen.Maar ik vind het eerlijk gezegd niet eerlijk dat er bijna niks aan word gedaan ... het GAAT stoppen ja .. maar ze kunnen zo iets anders verzinnen ( maar hopelijk is die leraar/lerares zo slim om straffen te verzinnen enz.. als die wel weer z'on domme spel verzint).En bovendien moet het denk ik veel strenger worden op die school,want een leraar/lerares ziet toch wel wat er gebeurt op een schoolplein (hoe groot ook)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja dat is het zelfde als het spelletje " happy slapping..."
iemand recht in zijn gezicht slaan voor de lol en ook nog filmen en het filmpje wordt dan op you tube gezet ..

welkom in de nieuwe generatie ... ( new en improved... helaas niet dus)

Aangiften doen is het enige wat helpt, maar dan moet het wel gefilmd zijn anders heb je weer geen bewijs.

'Helaas mag die ferme schop terug dus niet... een corrigerende tik om hun oren al niet eens meer ... en ze hebben het soms zo ontzettend nodig :-(

Toegevoegd na 1 minuut:
Naar de ouders van dit kind kan je ook niet stappen... want met onze mentaliteit van "mijn kind doet dat niet"kan je van pa of ma ook nog een schop verwachten ... heel erg eigenlijk he'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft niets te bewijzen, de politie zoekt maar naar bewijs na je aangifte. Je zou het jongetje natuurlijk ook kunnen aanhouden wegens mishandeling.
ik zou mijn kind nadrukkelijk verbieden om met dit spel mee te doen en ook in de klas zou ik dit aangeven in bijzijn van de meester
er was eens een filmpje op youtube ,waar leerlingen een jongen hadden aangezet om hondenpoep te eten
hij kon niet tegen de druk en heeft dat gedaan
dus voor mij en gezin geen"" durf jij""?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik je in mijn reactie al heb laten lezen was ik het niet eens met de manier hoe jij je vraagt gesteld hebt. Want het lijkt me overduidelijk dat je als volwassen persoon geen kind terug schopt ,wanneer ie jou wel schopt.
Maar ik snap je frustratie maar al te goed.
Die gedachten zou ik zelf namelijk ook hebben.
Terug schoppen die hap!
Maar goed gelukkig heb jij je gezonde verstand gebruikt en het niet in de praktijk gebracht.
Ik wil ze de kost niet geven die het wel hadden gedaan.
Maar goed dat terzijde.
Je ziet het tegenwoordig op steeds meer basis scholen voorkomen.
Zulke extreme dingen. Dus jou kind zit echt niet op de enigste school waarbij het voorkomt.
Je kunt hem dan wel van school afhalen en naar een andere school brengen maar daar doen ze het ook.
Als het je nog eens overkomt wat niet te hopen is overigens , ga je niet terug schoppen ,nee je houd m staande en levert hem af bij een juf en legt haar het verhaal uit.
indien mogelijk. Lukt je dat niet , dan onthoud hoe hij eruit ziet. onthoud bijvoorbeeld zijn kleur jas en tas of broek en ga met die aanwijzingen naar de leiding. En spreek het dadertje er ook meteen maar even op aan dat je het meld bij de politie. Want 11 jaar is nog net een leeftijd dat ie daar behoorlijk van schrikt.
Uiteraard hoef je niet echt naar het bureau te gaan.
Maar dreig m er wel mee.
En vraag ook meteen aan de juf of het mogelijk is dat er een keer een ouder avond georganiseerd kan worden speciaal om dit onderwerp onder de aandacht te brengen.
Zo zijn de ouders die er nog niet van op de hoogte waren ook ingelicht en kunnen kinderen er thuis ook over aan gesproken worden wat voor effect hun stomme spelletje heeft op anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Terugschoppen niet, maar een flinke draai om z'n oren kan ie zo krijgen! Een duidelijke grens trekken en duidelijk overbrengen. pats! Dat doe je niet nog eens. Als men de ouders kent, kan men eerst nog met hen praten, maar ik ben toch eerder voor lik-op-stuk-beleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik zou niet terug schoppen. Als je weet wie de ouders van dat kind zijn, ga daar dan naar toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou zeg! tolereer jij het ook van je eigen kind dat ie je zomaar schopt?
Nee toch zeker?
Dan hoef je het van een anders zijn kind ook niet te doen. Schop hem maar gewoon terug daar leert ie van. Had ie maar niet aan zulk soort spelletjes mee moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als het wél je eigen kind was, zou je ook terugschoppen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! maar dan niet tegen de schenen maar onder zijn kont!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stoer zeg. Ik ben echt geen anti-corrigerende-tik-fundamentalist, maar ik kan toch heel wat betere manieren bedenken om een 11-jarige te leren dat schoppen niet getolereerd wordt dan zelf het slechte voorbeeld geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben eveneens geen anti-corrigerende-tik-fundamentalist, maar ik vind dat je hier overdrijft Scania. De vraag is of het zou mogen dat terugschoppen. Onder bepaalde omstandigheden kan dat misschien te rechtvaardigen zijn, maar het is zeker geen goed advies om het ook inderdaad te gaan doen. Daarbij komt dat je eigen kinderen tegen de schenen schoppen ook voor mij mishandeling is, terwijl een pak op de billen dat bijvoorbeeld niet hoeft te zijn.
ik zou zelf ook niet terug trappen..
ik zou alleen goed opletten hoe hij eruit zag.
zo'n sulletjes zitten er hellaas op elke basisschool.:(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een zeer slechte ontwikkeling , waar moet dat heen . Wat doen die gremlins straks op de middelbare school , het wordt steeds grimmiger en grilliger , dit fenomeen moet absoluut gestopt worden . Op alle basisscholen moet dit met alle wat oudere kinderen (de bewuste groep) door directie en leerkrachten besproken worden ! Hier moet streng op toegezien worden , en indien nodig disciplinaire maatregelen genomen worden .

Toegevoegd na 4 minuten:
Uiteraard mogen we zo'n gremlin geen mep verkopen , maar wel de wacht aanzeggen en hem over dragen aan de directie , die op zijn beurt zonder pardon de ouders moet inlichten !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet terugschoppen.

Je mag hem wel bij z'n arm pakken en mee naar binnen nemen naar de leraar of directeur (niet te hard knijpen natuurlijk).

Of je dat dan aandurft is weer afhankelijk van jezelf.

En als je schade hebt aan je kleding of lijf dan dat op school kenbaar maken en de schade verhalen op de ouders. Leren die d'r jong op te voeden.

Wat me opvalt wel is dat kinderen vaak precies zijn zoals de ouders. Aardige kinderen hebben vaak aardige ouders.
En andersom. Vaak valt er geen eer te behalen aan het aanspreken van ouders van vervelende kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was toch tijdens de vakantie? Daarnaast, nee je mag het kind niet bij de arm pakken en dan naar binnen gaan etc. zoals je uitlegt, tenzij je het kind op dat moment aanhoudt, maar dan dien je wel z.s.m. de politie te verwittigen en die het kind te laten ophalen.
Dat soort schoffies moet je idd hard aanpakken!
Anders houden ze nooit op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is of het mag.
Grenzen moeten gesteld worden.
Ik zou hem of haar in de kladden grijpen, aan de oren 1 centimeter omhoog tillen en met lage stem toevoegen: "Niet meer doen, heh...".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar mag het ook Hapax?
Het zal wel niet mogen.
Maarre of je je daar op dat moment ook iets van aan moet trekken.??