VWO Vernieuwde Tweede Fase zonder vooropleiding?

Ik heb school niet afgemaakt maar wil toch nog een opleiding gaan doen. Ik heb vanuit school altijd een laag schooladvies gekregen, maar ik ken mijzelf het beste, dus wil nu toch een hogere opleiding gaan doen. Heb hier voorheen een praktijk opleiding gedaan(niet afgemaakt) wat dus nog onder VMBO zat. Ik had op school wel alle CITO toetsen afgemaakt, maar daar werd niks mee gedaan. Ik heb dus een VWO proefles gedaan en het beviel mij allemaal wel, maar het was maar 1 vak. Dus wat ik wil weten is of ik dingen voor VWO heb gemist zonder dus een vooropleiding te hebben gedaan. Is het bijvoorbeeld handig om Wiskunde B te doen terwijl ik eigenlijk alleen nog maar rekenen met + - en x heb gehad?
Ik hoor graag jullie meningen/adviezen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik ben ondertussen 24 jaar oud. En wil VWO als thuiscursus gaan doen.

Toegevoegd na 39 minuten:
Ik ben van plan om voor vakken zoals wiskunde onderbouwpakketen er bij te bestellen. Ik ben trouwens van plan om natuur en techniek als profiel te kiezen. Als het goed is zou ik gewoon VWO mogen doen als thuiscursus. Maar ik ben ook bij een ROC langs geweest en daar laten ze mij nog niet eens toe tot VMBO 4(laagste wat ze voor mijn leeftijd hebben). Ik heb morgen weer een gesprek bij het ROC om met de onderwijsadviseur te praten. Ik hoop dat ik daar een test kan gaan doen. Ik kies toch liever voor les volgen op school in plaats van thuis. Ik leef hier als een kluizenaar, maar zit liever op een school.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe oud je bent, en in welk jaar je wilt instromen.
Bedenk wel dat VWO zes jaar is, tov vier jaar voor VMBO. Het tempo en de moeilijkheid ligt ook hoger, vier jaar VWO is zwaarder dan vier jaar VMBO. Als je denkt het aan te kunnen, kun je het altijd proberen. Blijf vooral eerlijk naar jezelf, weet je zeker dat je dit aankunt? Een proefles geeft niet bepaald een compleet beeld van hoe een opleiding in elkaar steekt. Ik was enthousiast na een paar proeflessen toen ik in groep 8 zat, maar die waren minder pittig dan de échte lessen.
Misschien is het handig om bijvoorbeeld examenbundels VWO te bekijken, dan heb je een idee van wat je kunt verwachten. Succes en hopelijk vind je een opleiding die bij je past.

Toegevoegd na 6 minuten:
Alhoewel, examenbundels zijn voor na 6 jaar VWO. Misschien kun je dan beter lesboeken bekijken.

Toegevoegd na 17 minuten:
Maar weer een toevoeging, te laat om goed te lezen :s. Ik denk dat je zonder vooropleiding moeilijk de Tweede Fase inkomt. En dan hangt het ook nog af van het profiel dat je kiest (m.a.w. het vakkenpakket). Misschien dat je met je toetsresultaten e.e.a. kunt bereiken. Ik heb ook wel eens gehoord van proefstages, waar je een week, in ieder geval en langere periode lessen op het VWO volgt.

Voor exacte vakken, en vooral wiskunde en natuurkunde is wel voorkennis vereist. Voor vakken als geschiedenis en filosofie kom je met gezond verstand al een heel eind. Het is wel vervelend dat het nu zo goed als vakantie is, en dat scholen gesloten zijn (weet niet welke regio's nog naar school gaan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik wil je graag het volgende advies geven: ga naar een schooladviesbureau. In Tilburg heb je bv AOB.
Die onderzoeken wat de beste route voor je is. De kosten zullen beslist niet de pan uit rijzen. Je weet dan wel precies wat je wel en niet moet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat denk ik belangrijk is, is om te weten waaróm je altijd een laag schooladvies hebt gekregen. Ligt er bijv. een probleem aan ten grondslag als dyslectie of dyscalculie? Dat kan CITO-scores natuurlijk heel negatief beinvloeden, terwijl er met je IQ niets mis is.
Het N&T-profiel geldt als een "zwaar" profiel en ik denk dat je dat zonder de kennis uit de onderbouw niet met succes doorkomt. Vakken als wis-schei-natuurkunde werken als het ware met blokken, je krijgt in de onderbouw de basis aangeboden en stapelt daar steeds meer bovenop. Maar dan leun je op de kennis van de onderbouw. Als die er niet is, dan lukt je dat niet. Mijn kinderen doen/deden N&T en echt, dat red je niet met basisschoolrekenen.
Het lijkt me trouwens wel, dat je VAVO zou moeten kunnen volgen als je het zelf betaalt.