Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een wettelijke bedenktermijn op een arbeidscontract?

Afgelopen week heb ik een contract voor onbepaalde tijd getekend. Echter hoor ik nu van collega's in dezelfde functie dat hen een leaseauto van de zaak is aangeboden en mij niet. Aangezien ik dagelijks 100km rijd voor mijn werk zou dit natuurlijk wel aantrekkelijk zijn.
Is er sprake van een wettelijke bedenktermijn (zoals bijvoorbeeld bij het aangaan van een servicecontract) van 14 dagen of is dit niet van toepassing op arbeidscontracten?

een jaar geleden
1.4K
SimonV
een jaar geleden
Uit uitspraken blijkt dat een arbeidsovereenkomst kan worden opgezegd voordat er ook maar één dag gewerkt is. In de overeenkomst moet dan wel sprake zijn van een proeftijd of een tussentijds opzegbeding.
https://www.jonglaan.nl/blogs/opzeggen-contract-arbeidsovereenkomst-voor-eerste-werkdag

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als er in je arbeidscontract een proeftijd is afgesproken kun je zeggen "Ik doe het toch niet". Maar volgens mij wil je daar wel werken, toch? Als je hier wel wilt werken heb je geen bedenktijd - JIJ hebt getekend voor een bepaald salaris en bepaalde arbeidsvoorwaarden, wat je werkgever met anderen afspreekt is aan hun twee... Je zou wel na een tijdje, als je bevalt, kunnen vragen om ook een leaseauto, maar je werkgever is niet verplicht om jou dezelfde arbeidsvoorwaarden te geven als anderen...
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding