Mag een werkgever je een open ontslagbrief laten tekenen bij een vast contract?

Ik werk nu 3 jaar bij een bedrijf, waar ik dus 3 jaar-contracten heb gehad. Nu moesten ze mij dus een vast contract geven.
Dit hebben ze dan ook gedaan, maar wel met een addertje onder het gras. Ze hadden een door hun geschreven ontslagbrief bij die ik moest ondertekenen waarin stond: "hierbij dien ik per direct mijn ontslag in. Ik wens u en uw bedrijf alle geluk toe."
De ontslagbrief had geen datum.
Nu kunnen zij deze ontslagbrief dus eigenlijk gebruiken wanneer ze maar willen, hoeven ze alleen maar een datum in te vullen en weg ben ik.

Ik ben hard op zoek naar een koophuis en dit vaste contract was dus iets waar ik echt op zat te wachten zodat ik meer hypotheek kan krijgen, dus ik voelde een enorme druk om maar gewoon te tekenen, ondanks dat het me een hele zure nasmaak gegeven heeft.

Nu vroeg ik mij dus af of dit überhaupt wel mag, lijkt mij niet helemaal legaal. En of zij deze brief wel kunnen gebruiken, aangezien het een handgeschreven brief is, waarvan makkelijk is aan te tonen dat ik hem niet zelf geschreven heb. Maar heb hem dus wel zelf ondertekend.

Ik hoopte na 3 jaar eindelijk een beetje meer rust te krijgen door dat vaste contract, aangezien er wel meer dingen niet gaan zoals ze moeten bij mijn werkgever. We krijgen bijv. geen pauzes en werken dus zo'n 50 uur per week en krijgen voor 40 uur uitbetaald.. en als je ziek bent, wordt het ingehouden van je salaris of vrije dagen.

Lang verhaal, ben benieuwd naar jullie reacties hierover.

1.7K
TurfGraver
2 jaar geleden
Nee dat mag niet.
Maar eh, wil je daar wel werken (zou het niet willen)?
Anoniem1234321
2 jaar geleden
Nee, ben ook niet van plan nog lang te blijven.. Maar zoals ik al zei, wil ik een huis kopen en voor de hoogte van de maximale hypotheek is een vast contract van belang. Als ik nu iets anders ga zoeken, is de kans groot dat je eerst 3x een 6-maanden contract krijgt, hoogstwaarschijnlijk ook nog is met 0-uren en dan is het lastig om een redelijke hypotheek te krijgen. Dus ik zit het nog even uit haha, vroeg me alleen af of zo'n ontslagbrief überhaupt geldig is, dus dat ik nog steeds m'n beste beentje voor moet zetten, of dat ze deze toch niet kunnen gebruiken, dan kan ik iets minder hard m'n best gaan doen xD
Thecis
2 jaar geleden
Het lijkt dat daar meer dingen mis gaan dan alleen die ontslagbrief. Ik zou dit neerleggen bij een juridisch loket / rechtsbijstand.
TurfGraver
2 jaar geleden
@Thecis, waar maar denk dat werkgever (als je hem dat kunt noemen) dan zegt "bedankt, tot ziens" na derde contract. :(
Pieterke
2 jaar geleden
Ik zou niet minder goed mijn best gaan doen (je reactie op Turfgraver). Dat geeft je werkgever meer kans om je er uit te zetten en bovendien hoor je gewoon je werk zo goed mogelijk te doen. Bovendien zou ik liever nog een paar jaar op een koophuis willen wachten en gewoon blijven huren dan dat ik bij zo'n werkgever zou moeten werken.
teusvh
2 jaar geleden
Je had ook helemaal geen arbeidscontract hoeven tekenen. De wet bepaalt dat er na die tijdelijke aanstellingen VAN RECHTSWEGE een vaste arbeidsovereenkomst is. Dus dat ze je een vast contract moeten GEVEN is onjuist, dat had je immers al. Maar gedane zaken nemen geen keer. Laat je svp goed adviseren door een jurist. Mochten ze op enig moment gebruik maken van je ontslagbrief, dan heb je ook geen recht op WW en zo.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ben je geen lid van een vakbond?
joro
2 jaar geleden
Ik zou zo snel mogelijk advies vragen aan de vakbond. Ben je daar geen lid van, dan kun je meteen lid worden. Volgens mij helpt FNV je meteen verder, bij anderen heb je vaak een wachttijd. Juridisch Loket is ook een optie. Hoe dan ook, onderneem snel actie.

Het beste antwoord

Dit deugt natuurlijk niet. Dd werkgwver heeft je van de wal in de sloot geholpen. Ze hadden gewoon een intentieverklaring kunnen opstellen. Dat is een onderdeel van een werkgeversverklaring waarin de werkgever aangeeft dat hij van plan was om jou na afloop van een tijdelijk contract een vast contract te geven. Op voorwaarde dat je op hetzelfde niveau blijft presteren en de bedrijfsomstandigheden niet veranderen. De hypotheekbanken nemen daar ook genoegen mee.

Je had dat document natuurlijk niet moeten tekenen. Bij een zogenaamd ontslag op staande voet heb je ook geen recht op ww. Natuurlijk is het advies om op dat moment meteen een arbeidsjurist in te schakelen en de situatie toe te lichten, daar valt wel een schadevergoeding uit te slepen als dit voor een rechter komt, denk ik zo

Mijn advies: leg nu voor jezelf precies vast hoe deze brief tot stand gekomen is en ga intussen op zoek naar ander werk.

Terzijde: vakantiedagen inleveren bij ziekte mag als dat contractueel is overeengekomen dan wel met je instemming, voor zover het bovenwettelijke vakantiedagen betreft.
Computoon