Wat is het Verklaring Functioneren en Onbesproken gedrag?

2 jaar geleden
4.1K
TurfGraver
2 jaar geleden
Een getuigschrift van je vorige werkgever.
SentWierda
2 jaar geleden
@TurfGraver: in al z'n eenvoud een geniaal beknopt antwoord.
LeonardN
2 jaar geleden
@SentWierda Als je dat vindt, dan is het duidelijk dat jouw antwoord iig incorrect is.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. De reactie van TurfGraver is de vereenvoudigde versie van mijn antwoord.
Daarom schreef ik: in al z'n eenvoud.
LeonardN
2 jaar geleden
De reactie van Turfgraver gaat uit van het bestaan van de verklaring. Van het idee dat de term een betekenis kent. Jouw antwoord in het kort; "Deze verklaring bestaat niet." (de rest van het antwoord dat het wellicht een grap is) Jullie bijdrages staan haaks op elkaar.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. TurfGraver meldt dat het om een getuigschrift van je vorige werkgever moet gaan. Een getuigschrift is standaard en bestaat al sinds jaar en dag.
Een Verklaring Functioneren en Onbesproken Gedrag? Een fraaie benaming, een grap. En mogelijk een kwalijke grap als onder deze fraaie benaming onder druk louter positieve zaken mogen worden vermeld bij ontslag.
Zo'n 'opgetuigde' Verklaring valt niet serieus te nemen. En wordt waarschijnlijk door veel -toekomstige- werkgevers niet serieus genomen.
LeonardN
2 jaar geleden
Het is meer dan enkel een getuigschrift.
Juist de aankomende werkgever vraagt hier om.
Dat is de reden van de vraag.

Antwoorden (2)

De Verklaring Functioneren en Onbesproken gedrag? Deze verklaring bestaat niet.
Het lijkt een grap te zijn uit de carnavalstijd: je mag een café pas naar binnen met een Verklaring Functioneren en Onbesproken gedrag. Liefst met QR-code.
Of het is de vraag aan de nieuwe werknemer op de eerste werkdag - een vraag gesteld door alle collega's: heb je een Verklaring Functioneren en Onbesproken gedrag?
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
Dit lijkt mij eerder een reactie op de vraag dan een antwoord, @SentWierda. Wel een goede reactie overigens! Had ik ook gegeven kunnen hebben! Het duimpje omlaag voor dit 'antwoord' is niet van mij.
SentWierda
2 jaar geleden
@Antoni. Dank!
Het is wel degelijk een antwoord, vanwege het -merkwaardige- woord 'functioneren'.
Als dit woord niet was gebruikt, dan was het een onhandige verwijzing naar de VOG. Want met OG = Omtrent het Gedrag wordt eigenlijk bedoeld: OG = Onbesproken Gedrag.
LeonardN
2 jaar geleden
-min Bestaat wel degelijk.
Zoek eens
https://www.google.com/search?q="verklaring+functioneren+en+onbesproken+gedrag"
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Tot nu toe kom ik niet verder dan dat het een zelfverzonnen benaming is voor: getuigschrift-met-positieve-strekking, veelal na ontslag met wederzijds goedvinden.
JENS en Koraal als bronnen is een beetje mager (ze lijken het zelf te hebben verzonnen; een bekend verschijnsel als je googelt) en Google weet verder ook niets te melden over deze vreemde benaming. Het is gebakken lucht
Waarom een min geven?
LeonardN
2 jaar geleden
Kijk dan eens goed (vorige link werkt niet perfect omdat GV de laatste aanhalingstekens niet als link ziet) Deze werkt wel
https://www.google.com/search?q="verklaring+functioneren+en+onbesproken+gedrag"&
En dat zijn dus enkel de bedrijven die de term op hun website hebben staan. Ik gok zomaar dat het bedrijf waar de vrager wil werken er niet tussen staat, en die gebruiken de term dus ook. Min is dus terecht.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Ook VFOG met aanhalingstekens geeft bij Google geen resultaat.
Daarom: een verzinsel van enkele bedrijven om maar 'dure' woorden te kunnen gebruiken voor zaken die niet altijd zo fraai blijken als ze lijken te zijn.
Je zult maar sollicitant zijn.
LeonardN
2 jaar geleden
Waarom zoek je op VFOG als zowel de vraag, en jouw antwoord en mijn reactie met link over de onafgekorte term gaan? "Daarom: een verzinsel van enkele bedrijven om maar 'dure' woorden te kunnen gebruiken"
Dat noemen we jargon.
Het is in geval gewoon een beschrijvende term. Hoe zou je het anders moeten noemen om juist dat verschil met een simpeler getuigschrift te moeten maken?
Er is weinig aan verzonnen, het zijn gewoon de bestaande termen voor wat het voorstelt.
Verklaring Functioneren en Onbesproken Gedrag (VFOG) is een verklaring die soms geëist wordt door een nieuwe werkgever (denk aan scholen, of andere organisaties die met jongeren werken), die dan gegeven/geschreven dient te worden door de oude werkgever. Het is dus een getuige schrift waarin je oude werkgever (hopelijk) stelt dat je je altijd als een goed werknemer hebt opgesteld, maar vooral dat je je goed gedragen hebt.

Hier een voorbeeld van een organisatie die dit eist:

https://www.jenshelpt.nl/web/jens/over-jens/
"
Als je bij JENS wilt werken heb je een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en een Verklaring Functioneren en Onbesproken Gedrag van je vorige werkgever nodig. Ook kunnen we referenties opvragen.
"
===
https://vvkp.be/sites/default/files/19-041M%20vacature%20GZ-psycholoog%20d.d.%2007-08-2019%20(002).pdf
"
Voor het werken bij Koraal is een verklaring omtrent gedrag (VOG) een vereiste. Tevens is bij
indiensttreding een Verklaring Functioneren en Onbesproken Gedrag, afgegeven door de voormalig
werkgever, een vereiste en zal door ons een referentie worden opgevraagd.
"
===

In essentie heeft een Verklaring Functioneren en Onbesproken Gedrag veel weg van een getuigschrift.
Echter wordt in een getuigschrift niet per se melding gemaakt van "onbesproken gedrag"

https://www.youngcapital.nl/sollicitatietips/referenties/getuigschrift

Wat moet er in een getuigschrift staan?
Er zijn een aantal vaste onderdelen die sowieso in het getuigschrift genoemd moeten worden:

-De begin- en einddatum van je dienstverband.
-Het aantal uur dat je per dag of week hebt gewerkt.
-De precieze functie en de werkzaamheden die je hebt uitgevoerd.

Daarnaast kunnen er op jouw verzoek ook andere punten worden meegenomen in het getuigschrift. Zo kun je de werkgever vragen om te benoemen hoe je de werkzaamheden hebt uitgevoerd, waarom het dienstverband is beëindigd en hoe dit is gebeurd.
Toegevoegd op 16 oktober 2021 13:12: tekst
2 jaar geleden
xilu
2 jaar geleden
Duidelijk! Gaat dus voornamelijk over of je de functie goed hebt uitgevoerd en geen strafbare dingen hebt gedaan? Niets te maken met ziekte etc.? Of kan dat er wel in benoemd worden?
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Zo'n verklaring heet: getuigschrift en vloeit voort uit een vaststellingsovereenkomst. Zo'n verklaring kan te maken hebben met ontslag met wederzijds goedvinden.
Probleem is de betrouwbaarheid van zo'n verklaring/getuigschrift. De werknemer kan namelijk eisen (= voorwaarde bij ontslag) dat er louter positieve zaken worden vermeld, zowel m.b.t. functioneren als m.b.t. referenties. Zo'n eis kan uitgelegd worden als een vorm van chanteren.
Is zo'n verklaring/getuigschrift de waarheid? De toekomstige werkgever zal op zijn hoede zijn als zo'n verklaring/getuigschrift op tafel ligt,
Bron: https://vaststellingsovereenkomstjurist.nl/getuigschrift
LeonardN
2 jaar geleden
@SentWierda
Het is voor de beantwoording voor de vraag totaal irrelevant of een getuigschrift de waarheid geeft. Het is enkel van belang dat de vrager (of andere lezer met dezelfde vraag) nu weet wat hij nodig heeft van zijn voormalig werkgever.
Het is overigens vergelijkbaar met een getuigschrift, maar er staat net iets meer in dat. (In een getuigschrift staat enkel DAT je ergens gewerkt hebt en voor welke periode.) Een VFOG zal dus ook dat onbesproken gedrag vermelden.
Dit is iets wat je vaker doet, je valt het antwoord niet aan, maar het onderwerp van het antwoord zelf. Daar heb ik toch niks mee van doen?! @xilu
"Duidelijk! Gaat dus voornamelijk over of je de functie goed hebt uitgevoerd en geen strafbare dingen hebt gedaan?"
Dat vooral
"Niets te maken met ziekte etc.? Of kan dat er wel in benoemd worden?"
Wat er precies wel en niet in hoort kan je vragen aan je nieuwe werkgever. Ik neem aan dat ziekte er niet in hoort, volgens mij mag dat niet eens.
tinus1969
2 jaar geleden
De waarde van een VFOG lijkt me ook beperkt, maar een verstandige ex-werkgever geeft geen VFOG af voor mensen die zijn weggegaan na signalen van bv kindermisbruik. Het lijkt om dat soort risico’s te gaan.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. VFOG of VFOG + Verklaring? Google heeft er nog nooit van gehoord.
LeonardN
2 jaar geleden
Nee SW. Je doet weer je dingetje. De vraag is: Wat is het Verklaring Functioneren en Onbesproken gedrag? Dus de zoekfunctie is:
https://www.google.com/search?q="verklaring+functioneren+en+onbesproken+gedrag"& Dus niet VFOG og VFOG+verklaring. Hoe kom je erbij?