Moet een beschouwing zuiver objectief zijn?

Ik moet morgen op school een beschouwing schrijven, maar is dat zuiver objectief, of moet je je eigen mening relativeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuiver objectief bestaat niet, want een mens heeft altijd belangen. Zelfs bij onderwerpen waarvan je denkt dat je er geen persoonlijk belang bij hebt kun je niet objectief zijn; je sympathiseert als vanzelf met meningen uit je eigen (sub)cultuur.
Voor school lijkt het me echter handiger dit even te vergeten en de tips van fainne te volgen.

Antwoorden (2)

Ik weet niet de exacte opdracht,maar in mijn optiek mag je je eigen mening geven en die mag best een beetje subjectief zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beschouwing is inderdaad objectief. het doel is om de lezen een aantal standpunten mee te geven (de mening van de schrijver is hierbij niet relevant) om de lezer zelf een mening te laten vormen

Toegevoegd na 54 seconden:
Dit kan ook helpen (Bron: scholieren.com)
Beschouwing

Als je een beschouwing schrijft, probeer je de lezer over een bepaald onderwerp te laten nadenken. Bij een beschouwing staat je eigen standpunt niet centraal. Je geeft verschillende standpunten die ingenomen kunnen worden. Een beschouwing is een objectieve tekst.

Inleiding

De inleiding van een beschouwing heeft naast de belangstelling wekken en je onderwerp introduceren, ook een structurerende functie. Je vertelt wat je in de rest van de tekst gaat bespreken. Bij een beschouwing eindigt de inleiding vaak met een vraag.

Middenstuk

De meest gebruikte structuur voor het middenstuk van een beschouwing is de voor- en nadelen structuur. Hierbij geef je, net als bij een betoog, de voor- en nadelen van het onderwerp.
Een beschouwing kan ook een verklaringsstructuur hebben. Hierin geef je kenmerken en voorbeelden, oorzaken en effecten van het verschijnsel.

Slot

Bij beide structuren hoort een ander slot.
Bij een voor- en nadeel structuur geef je een afweging van de voor- en nadelen.
Bij een verklaringsstructuur geef je een samenvatting en een toekomstverwachting