Waarom wordt mij gevraagd door een werkgever of ik een uitkering nu heb of het heb gehad?

Ik heb gesolliciteerd bij een uitzendbureau en ben aangenomen. Alleen ik ook sinds januari een bijstandsuitkering. Van de werkgever moet ik een formulier invullen met mijn algemene gegevens etc, en onderaan wordt de vraag gesteld of ik momenteel een uitkering krijg of kort geleden heb gekregen. Een van deze opties is wel het geval alleen snap ik niet waarom de werkgever dat zo nodig wil weten. Heeft het negatieve gevolgen voor mijn toekomstige baan als ik hun laat weten dat ik een uitkering heb?

3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende regelingen en voordelen voor werkgevers om hen te stimuleren om mensen met een uitkering in dienst te nemen en zo de werkloosheid te verminderen. De werkgever kan dat aanvragen, er zijn verschillende regelingen voor verschillende situaties. Of de werkgever voor jouw situatie ook een regeling of subsidie kan krijgen is zo niet te zeggen. Maar de werknemer (jij dus) wordt er in elk geval niet door benadeeld, dus je kunt dat met een gerust hart eerlijk invullen.