Kun je vloeiend Frans spreken na 6 jaar vwo?

Ik moet binnen een paar weken mijn profielkeuze maken voor volgend jaar. Ik doe gymnasium dus ik heb al latijn in mijn pakket dus ik heb geen andere talen nodig. Ik zou ook graag Frans in mijn NG/NT pakket willen doen. De reden daarvoor is dat veel familie in Frankrijk woont. Mijn intentie is dan ook op na nog 3 jaar Frans, het vloeiend te kunnen spreken. Is dat mogelijk?? Ik haal trouwens tussen de 8.5/10 voor een so en 6.5/8 voor een pw.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1K
Amadea
3 jaar geleden
Als je het daarna blijft praktiseren zal dat vast wel kunnen. Zelf heb ik na mijn eindexamen zo goed als nooit meer Frans gesproken, dus het is helemaal weggezakt.

Antwoorden (2)

Frans spreken en vloeiend Frans spreken is wel een verschil. Het zal er ook aan liggen of je een "talenknobbel" hebt of niet. Zelf vind ik, dat je vloeiend Frans kan spreken als je met een Fransman een conversatie kunt voeren. De Fransen spreken echter zo snel, dat een conversatie altijd wel moeilijk blijft. De combinatie van Frans op VWO-niveau én veel familie in Frankrijk maakt het echter heel goed mogelijk, dat je veel sneller vloeiend Frans gaat spreken dan de doorsnee VWO-student.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is niet waarschijnlijk dat je na 6 jaar "school-Frans" vloeiend Frans spreekt. Mijn ervaring is dat je beter Frans gaat spreken als je langere tijd in bv Frankrijk verblijft of woont. Dat je alle ins en outs van de taal kent. Met gezegden, spreekwoorden, uitzonderingen etc. tzt stage in Frankrijk, misschien?