Wat is het verschil tussen een opleiding gespecialiseerd pedagogisch medewerker en sociaal werker?

3 jaar geleden
1.6K
Amadea
3 jaar geleden
De eerste werkt op het gebied van opvoedkunde, daar gaat het dus met name om kinderen en jongeren. De tweede leert mensen hoe je op een normale manier deelneemt aan samenleving, daar gaat het om meerderjarigen.

Antwoorden (1)

Een pedagogisch medewerker is iemand die zich, meestal in de jeugdzorg of kinderopvang, bezighoudt met het begeleiden, verzorgen en bijstaan van kinderen en/of jongeren. In de jeugdzorg hebben ze te maken met kinderen of jongeren met problemen op bijvoorbeeld sociaal, economisch, psychisch of psychologisch gebied, terwijl dit in de kinderopvang niet het geval hoeft te zijn.

Sociaal werker is eigenlijk niet één beroep. Het is een verzamelbegrip voor verschillende professionals in het sociaal werkveld. Lees hoe breed en divers het vak van sociaal werker is.