Kan je ontslagen worden tijdens een klinische opname?

Ik wordt over een aantal maanden opgenomen voor een jaar, wegens zeer ernstige traumaproblematiek. Echter, mijn werkgever is het soort persoon die psychische problemen niet als ziekte telt. Ik ben eerder (kort) opgenomen na een gesprek met de crisisdienst na een zelfmoordpoging, maar tijdens dit is mijn salaris niet doorbetaald. Ik moest hiervoor een aantal vrije dagen opnemen. Ik had er immers zelf voor gekozen een poging te doen. Nu heb ik wel een contract voor onbepaalde tijd, maar ben ik bang dat ik ga worden ontslagen zodra ik klinisch wordt opgenomen. Ik durf het mijn werkgever ook nog niet te vertellen hierdoor. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
3 jaar geleden
Heb je contact met de bedrijfsarts?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Ritsuka het is een klein kantoor, een bedrijfsarts hebben we hier niet.
ronron1212
3 jaar geleden
Ga naar het juridische loket
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Wat een walgelijke baas zeg! Vervelend voor je, dat je voor zo'n portret moet werken terwijl je je al niet goed voelt. Dat helpt ook goed mee bij genezing. Ik weet het antwoord op je vraag niet, behalve dat een baas je niet mag ontslaan tijdens ziekte. Ik twijfel ook of die keer dat je verlof hebt moeten opnemen wel had gemogen. Even lullig gezegd, mensen die mentaal gezond zijn, proberen over het algemeen geen zelfmoord te plegen. Mentaal ziek is ook ziek en daar heb je ziekte uren voor. Als je ooit kans ziet, zou ik als ik jou was vertrekken bij dat bedrijf. Een goede baas vraagt wat je nodig hebt, en verteld niet wat je hem kost.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Als het goed is heeft je baas wél een contract met een arbodienst. Dat is verplicht.... Die kan je raden, want je bent gewoon ZIEK, daar hoef je geen vrije dagen voor op te nemen (al hebben sommige CAO's de regeling dat de eerste paar dagen ziekte niet worden doorbetaald.) Sterkte - WAT een gedoe, zo'n werkgever, en dan ook nog ziek zijn....

Antwoorden (2)

Nee, je kunt ontslagen worden want je bent ziek. Meld je dus ook ziek. En zoek de procedures rondom ziekmelding en UWV deskundigenoordeel op.
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
@tinus1969, je bedoelt waarschijnlijk: "Nee, je kunt NIET ontslagen worden...".
Nee, je kunt niet zomaar ontslagen worden, omdat je ziek bent.De werkgever bepaalt niet wat ziekte is.