Kan ik eerst hbo afmaken en dan een masteropleiding doen zodat ik alsnog geneeskunde kan studeren?

Ik zit nu in havo 3 en wil graag geneeskunde studeren zonder vwo 5 en 6 te hoeven doen, dus na mijn hbo. Is het mogelijk om na mijn hbo studie een master opleiding te doen of naar een universiteit te gaan om geneeskunde te volgen en hoelang zal dat dan ongeveer kunnen duren? Ik ga als profielkeuze natuur en gezondheid kiezen. Welk exacte vakken zal ik moeten kiezen? En welke opleiding zal ik nu moeten kiezen voor hbo?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
15K
Antoni
3 jaar geleden
Voor zulke vragen is er toch op iedere middelbare school een studie-adviseur? Ben je daar al naar toe geweest? Wat heeft hij of zij gezegd?

Antwoorden (1)

Wat je ook gaat doen, je zult voorkennis moeten hebben van een aantal vakken op VWO-niveau. Dit wordt getoetst voor je met de studie geneeskunde kunt beginnen. Het gaat om de vakken Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde A of B • Biologie en Engels.
Mijn advies: volg de VWO-route, dan bespaar je op studietijd en allerlei gedoe.
Je kunt voor die vakken examen afleggen bij De Centrale Commissies Voortentamen (CCVX) of je kunt Staatsexamen doen. Op VWO-niveau, dus...
.
De universitaire studie geneeskunde duurt 6 jaar.
.
Daarna ben je basisarts en vervolgens kun je verder studeren voor de gewenste specialisatie (huisarts, enz. enz.)
.
Antwoord op de hoofdvraag is dus: als je ervoor kiest na een hbo-propedeuse geneeskunde te gaan studeren, dan kan dat zonder VWO-diploma-met-het-juiste-profiel alleen als je toelatingsexamen doet voor de eerdervermelde vakken of Staatsexamen. Beide op VWO-niveau.
Toegevoegd op 19 december 2020 16:08: tekst
Computoon