Kan een werkgever in de persoon van een manager een huisbezoek afdwingen bij ziek personeel?

Of is daar instemming voor nodig?
Betreft casus waarbij er al wekelijk contact is via skype. Heeft een werknemer geen recht op privacy?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De vraag is niet helemaal duidelijk m.b.t. de werknemer. Van tevoren is de situatie van een zieke werknemer soms niet in te schatten, vandaar dat een werkgever een manager kan verzoeken een huisbezoek te brengen. Van afdwingen hoeft niet sprake te zijn - de omstandigheden kunnen het tot goed werkgeverschap rekenen .Een huisbezoek kan zeer wenselijk zo niet noodzakelijk zijn.
In grote lijnen zijn er twee mogelijkheden.
1. De werknemer meldt zich ziek en daarna is er geen communicatie van werknemer richting werkgever. En ook communicatiepogingen van de werkgever richting werknemer (bellen, mailen) leveren wekenlang niets op. Dan kan de werkgever besluiten een manager te laten aanbellen. Dat is een logische gang van zaken. In de praktijk kan de werknemer -stiekem- wegens langdurige vakantie afwezig zijn. Of de werknemer kan geruime tijd geleden in de woning zijn overleden.
2. De werknemer meldt zich ziek en de werkgever krijgt in de weken daarna in de communicatie geen goed beeld van wat er aan de hand is. Dan kan een huisbezoek nuttig zijn en helderheid brengen in de toestand. Het kan zijn dat psychische problemen van de werknemer dermate groot zijn dat een goede communicatie voor hem/haar tot dan toe onmogelijk was. De werknemer kan blij en opgelucht zijn met ongevraagd huisbezoek.
Overigens: in de praktijk gaat aan het ongevraagde huisbezoek van de manager nog een brief vooraf: per post verstuurd of in de brievenbus gedeponeerd. Levert deze brief op zeer korte termijn niets op, dan volgt huisbezoek.
Toegevoegd op 07 december 2020 13:16: tekst
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Over het algemeen wordt het voor werkgevers afgeraden om zelf huisbezoeken af te leggen. Vooral omdat het door de werknemer als (zeer) intimiderend beschouwd kan worden. Daarom is het het meest verstandig als een werkgever dit via een ARBO dienst doet.
Hier ook nog wat info vanuit een de juridische hoek:
https://www.kneppelhout.nl/actueel/hoe-ver-mag-een-werkgever-gaan-bij-controle-van-een-zieke-werknemer
SentWierda
3 jaar geleden
Mee eens: de werkgever moet het controlerecht op de juiste manier uitoefenen en zeker geen intimidatie toepassen.
In de door mij gegeven praktijkvoorbeelden doet de werkgever niets dat niet is toegestaan.
Thecis
3 jaar geleden
Het was ook geen aanval of aangeven dat iets niet is toe gestaan.
Maar het intimiderende kan komen vanuit de beleving van de werknemer. Ik ken ook verhalen van werkgevers die met de beste bedoelingen contact opnamen, een goed en vriendelijk gesprek hadden en achteraf hoorde dat de werknemer dit heel erg intimiderend vond (waarbij het sterke vermoeden bestond dat de werknemer misbruik maakte van de situatie). Dus ondanks dat de werkgever in zijn of haar recht staat, is het vanwege meerdere redenen af te raden om dit zelf te doen.