De vraag is niet helemaal duidelijk m.b.t. de werknemer. Van tevoren is de situatie van een zieke werknemer soms niet in te schatten, vandaar dat een werkgever een manager kan verzoeken een huisbezoek te brengen. Van afdwingen hoeft niet sprake te zijn - de omstandigheden kunnen het tot goed werkgeverschap rekenen .Een huisbezoek kan zeer wenselijk zo niet noodzakelijk zijn.
In grote lijnen zijn er twee mogelijkheden.
1. De werknemer meldt zich ziek en daarna is er geen communicatie van werknemer richting werkgever. En ook communicatiepogingen van de werkgever richting werknemer (bellen, mailen) leveren wekenlang niets op. Dan kan de werkgever besluiten een manager te laten aanbellen. Dat is een logische gang van zaken. In de praktijk kan de werknemer -stiekem- wegens langdurige vakantie afwezig zijn. Of de werknemer kan geruime tijd geleden in de woning zijn overleden.
2. De werknemer meldt zich ziek en de werkgever krijgt in de weken daarna in de communicatie geen goed beeld van wat er aan de hand is. Dan kan een huisbezoek nuttig zijn en helderheid brengen in de toestand. Het kan zijn dat psychische problemen van de werknemer dermate groot zijn dat een goede communicatie voor hem/haar tot dan toe onmogelijk was. De werknemer kan blij en opgelucht zijn met ongevraagd huisbezoek.
Overigens: in de praktijk gaat aan het ongevraagde huisbezoek van de manager nog een brief vooraf: per post verstuurd of in de brievenbus gedeponeerd. Levert deze brief op zeer korte termijn niets op, dan volgt huisbezoek.
Toegevoegd op 07 december 2020 13:16: tekst