Ik ben 18 jaar en wil stoppen met school, maar heb geen startkwalificatie. Kan ik alsnog stoppen met school?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
3 jaar geleden
Als jij nu stopt met school, wat voor werk verwacht je de rest van je leven te doen? Zonder diploma kom je niet ver hoor. Ga je de rest van je leven putjes scheppen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
p.s. Lees dit eens door. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/waarom-moet-ik-een-startkwalificatie-hebben
TurfGraver
3 jaar geleden
Leerlingen tussen de 18 en 23 jaar zijn niet meer verplicht om een startkwalificatie te halen of naar school te gaan.
Verstandig is het niet.

Antwoorden (1)

Ja, maar dat is uiteraard zeer onverstandig.

Er is goed nieuws:

"Het kabinet wil de leeftijd voor de kwalificatieplicht verhogen naar 21 jaar. Hiervoor worden pilots uitgevoerd in de grote steden. Het kabinet gaat kijken hoe de maatschappelijke diensttijd een rol kan spelen bij het verhogen van de leeftijd voor de kwalificatieplicht."

Als je je nu zou aanmelden voor een uitkering zal de overheid er alles aan doen om je alsnog een opleiding te laten volgen.
Zonder diploma ben je nergens als een werkgever kan kiezen tussen kandidaten met en zonder diploma.
Computoon