Ja dat mag, maar vergeet niet dat je een meldplicht hebt bij een volgende werkgever van je eventuele (medische) beperkingen die van invloed kunnen zijn op je functioneren. Stel dat je burn-out bent, dan heeft dat dus invloed op een volgende betrekking.

Zijn er met betrekking tot je klachten geen risico’s op uitval in deze nieuwe baan? Dan kun je in principe ontslag nemen. Verdien je in de nieuwe functie hetzelfde of meer dan is er ook geen nadelig gevolg voor het verzekerde loon voor de WIA. De belangrijkste vraag die je jezelf dus moet stellen is:

"Kan ik de nieuwe functie hoogstwaarschijnlijk zonder risico op uitval duurzaam uitoefenen?"

Als je die vraag met ‘ja’ kunt beantwoorden staat niets je in de weg om ontslag te nemen en voor de nieuwe baan te gaan.

Je huidige werkgever zal bij ontslag tijdens ziekte misschien wel om een herstelmelding vragen. Daarmee voorkomt hij een eventuele premieverhoging voor de Ziektewet (nawerking ZW). De Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters bepaalt namelijk jij recht hebt op een Ziektewetuitkering als je, binnen 4 weken nadat je uit dienst bent, ziek wordt en geen baan of uitkering hebt. Die Ziektewetuitkering kan aan je laatste werkgever worden toegerekend in de vorm van een premieverhoging. Ook een eventuele WGA-uitkering die volgt op je Ziektewetuitkering kan worden toegerekend aan je laatste werkgever.

Als aanvulling aangezien je in een moeilijke arbeidssituatie lijkt te zitten (als ik ook je eerdere vragen over arbeidsrechten zie):

Ontslag nemen tijdens ziekte door omstandigheden bij je werkgever:
Situatieve arbeidsongeschiktheid betekent dat je ziek bent als gevolg van de omstandigheden bij je werkgever. Als je in een arbeidsconflict zit hangt je ziekmelding daar vaak volledig mee samen. Je bent dan niet in staat om bij je huidige werkgever te werken maar kunt waarschijnlijk prima functioneren bij een andere werkgever. Of er bij jou sprake is van situatieve arbeidsongeschiktheid moet blijken uit het re-integratiedossier van de bedrijfsarts. Bij situatieve arbeidsongeschiktheid kun je via een vaststellingsovereenkomst ontslag nemen om het arbeidsconflict op te lossen. Om je recht op een WW-uitkering te houden moet expliciet in de overeenkomst staan dat je hersteld bent.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Het gaat om een baan bij dezelfde werkgever een ander baan bij je werkgever
@Miekie77