Kan een werkgever een werknemer verplichten de camera aan te zetten bij beeldbellen?

Ik heb het gecheckt bij de Autoriteit persoonsgegevens die verwees naar het arbeidsrecht. Iemand met verstand daarvan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.7K
TurfGraver
3 jaar geleden
Hij kan je verplichten om op een bepaalde tijd op je werk te verschijnen.
Nu in deze "rare" tijd kan ik mij voorstellen dat hij nu overlegd via video bellen.
Formeel zou hij dit kunnen voorleggen bij een OR maar vaak is dat niet nodig omdat de meeste mensen wel begrijpen dat dit een handig oplossing is en niet moeilijk doen.
crispy
3 jaar geleden
Ik denk dat de werknemer altijd zelf de keuzevrijheid heeft om de camera al dan niet aan te zetten. Een werkgever kan je niet verplichten om het interieur van je huis te laten zien.
tinus1969
3 jaar geleden
@SoFietje, je hebt de laatste tijd een hele reeks vragen gesteld waaruit blijkt dat je een stroeve relatie hebt met je werkgever. Kun je daar meer over vertellen/vragen, en zo proberen om die relatie te verbeteren? Dat is zinvoller dan deze reeks specifieke vragen.
TurfGraver
3 jaar geleden
Crispy, je kun elk achtergrond kiezen of gewoon blurren bij meeste tools...
MarBet
3 jaar geleden
Ik denk dat het er niet echt toe doet. Een werknemer zal er doorgaans geen probleem van maken, en als dat wel zo is, zal een werkgever dat misschien vervelend vinden, maar er ook niet direct een drama van maken. Als zoiets tot een conflict leidt, zou ik denken dat er iets anders aan de hand is en kun je beter dat oplossen.

Antwoorden (1)

Werkgevers vinden het in deze tijd extra belangrijk dat werknemers elkaar zien, maar ze kunnen werknemers niet zonder meer verplichten om hun webcam aan te zetten bij een online overleg. Dat kan alleen als de ondernemingsraad (OR) ermee instemt. In principe bepaalt de werkgever hoe werknemers hun werk moeten uitvoeren.