Mijn linkshandige dochter van 12 heeft goede schoolcijfers maar haar schrijfsnelheid blijft een probleem geven. Wie heeft goede tips?

Wie weet evt. een cursus snel schrijven voor jonge kinderen. Haar grip veranderen vind ze erg moeilijk. Ze doet soms nog steeds haar wijsvinger om haar duim als ze schrijft, met kramp in haar vingers/pols als gevolg. Kan ze nu evt. nog leren als een rechtshandige te gaan schrijven of niet? Ik las dat dat bij sommige werkt. Ik sta open voor elk advies, het hoeft niet speciaal te gaan om te schrijven met rechts. Lijkt me best moeilijk voor haar.
Wie herkent dit?

Groetjes een liefhebbende moeder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja een goede pen scheelt al een hoop, met een stabilo pen moet het volgensmij al een stuk beter gaan, hebben ze daar opschool niets over gezegd?
deze heeft extra grip, mijn zoon moest er mee leren schrijven op school ( extra schrijflessen) omdat hij erg slordig schreef. Hier leren ze om de juiste houding van je pen in je hand te handteren, links of rechts maakt dan totaal niet uit.

Antwoorden (6)

nou, ik ben 12, maar ik heb vroeger geleerd van mijn moeder om met rechts te schrijven ipv links.
misschien kun je haar een fijne pen/ potloodgrip geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft ze wel een goede pen, ga eens samen langs bij een kantoorboekhandel en vraag naar speciale pennen, deze hebben vaak een dikkere plek waar ze vastgehouden worden, soms in de vorm van een driehoek, hierdoor wordt de grip veel beter. Laat haar er eens een paar proberen
Leren schrijven met rechts lijkt me niet echt een handige oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat het ligt aan het feit dat ze links schrijft.
Ook rechtshandigen kunnen last hebben van kramp.

Het lijkt mij dat zij spieroefeningen moet doen om niet zo krampachtig de pen vast te houden. Ook meerdere pennen uitproberen kan helpen.

Ze is dan wel linkshandig, maar een vulpen zou een uitkomst kunnen zijn, want daar kunnen ze niet op drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk zelf op een basisschool. Ik zou je wel kunnen helpen aan een aantal oefeningetjes om de grip en schrijfsnelheid te verbeteren.

Maar uiteindelijk, zelfs met oefeningen, blijft het toch de discipline van je dochter die de grootste kans van slagen op moet leveren.

Stuur maar een berichtje als je interesse hebt.

Succes!

Toegevoegd na 46 minuten:
Ik denk eigenlijk ook dat zodra de pengreep is verbeterd, dat dan ook automatisch het tempo omhoog gaat, aangezien ze dan waarschijnlijk minder kramp zal hebben.

Ik zie zelf eigenlijk geen reden om met rechts te leren schrijven. Het zou wel kunnen, maar met de linkerhand is echt niets mis.

En een cursus snel schrijven zou ik absoluut niet aanraden zolang de grip niet goed is.

Maar nogmaals... Ik moet me al bijna inhouden om hier hele verhalen te schrijven over oefeningen... ;) maar stuur maar een berichtje als je wat meer info wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat verkrampt schrijven te maken heeft met links- of rechtsschrijven. Mijn zoon is linkshandig en schrijft links net zo als wij met rechts doen. Het is een soort natuurlijke aanleg. Dat ze verkrampt kan ook met de motoriek te maken hebben. Het kan te maken hebben met evenwicht. Om een goed handschrift te hebben moet je nl. een goede lichaamshouding kunnen handhaven. Heeft een kind een goed evenwicht ontwikkeld, dan is het in staat zonder te veel inspanning de schrijfhouding vast te houden. Onvoldoende rust en stabiliteit belemmeren het soepel handelen van de hand, vingers en arm om tot een goed schrijfpatroon te komen. het is ook van groot belang de juiste stoel/tafel hoogte te hebben.

Zakt je kind na enige tijd in elkaar of gaat scheef hangen, dan heeft ze meestal een lage spierspanning. Laat dan je kind voor het schrijven springen om de spierspanning te verhogen. De spierspanning in de armen kun je verhogen met klapspelletjes/ bal vangen.

Zit ze gespannen op de stoel, wiebelt veel en houdt krampachtig vast? Dit uit zich in een hoekig, krasserig handschrift met veel uitschieters,dan heeft ze weer een te
hoge spierspanning. Laat haar dan ontspannen en leer haar stabiel te zitten. Dit gaat goed met een skippybal of zitbal. Ook veel schommelen is goed, hierdoor leren ze de juiste spanning in hun lichaam te voelen. Spanning in de armen laat haar dan voor het schrijven armzwaaioefeningen doen.

Dan heb je nog de oog-handcoördinatie, de fijne motoriek,de bewegingbeheersing, de lateralisatie( het bewust worden dat het 2 lichaamshelften heeft)Tot het 6de levensjaar is er de symmetrische fase en als ze die goed doorlopen heeft volgt de goede keuze voor links of rechts. Door te vroeg een kind te laten kiezen of zelf de keuze te maken, raakt het kind verward en kan de keuze zelf niet goed maken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je twijfelt en niets helpt, laat dan eens door de huisarts een verwijzing naar een kinderfysiotherapeut geven zodat deze het kind eens screent. d.m.v. spelletjes en oefeningetjes kom je een hoop te weten waarin verbeterd kan worden. Door een screening kwam ik erachter dat mijn zoon aan een kant geen evenwicht had en daarom moeite had met vangen van een bal. Hi wilde zo graag meespelen met voetbal maar kon het niet, Nu wel, door de jeugdfysio is alles goed gekomen.
amc
13 jaar geleden
Laat je verwijzen door de huisarts naar een praktijk voor ergotherapie, gespecialiseerd op kinderen. Zij kunnen advies en training geven om pengreep en schrijfbeweging te verbeteren waardoor de snelheid omhoog zal gaan.
Ergotherapie wordt 10 uur per jaar vergoed door je zorgverzekeraar bij een aanvullend pakket.
kijk op www.ergotherapie.nl voor meer informatie.