Kan mijn werkgever bij het verlaten van het bedrijfspand mij verplichten mijn telefoon te unlocken?

Elke dag als wij klaar zijn met werken, word ons gevraagd onze telefoon te unlocken bij de security. Zij geven als reden: zo kunnen wij zien of dit jou telefoon wel is. Is dit geen privacyschending?? En al zou ik hem wel gestolen hebben, heb ik nog steeds het recht om niet mee te hoeven werken aan me eigen veroordeling of zie ik dit verkeerd ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Goeie, slimme en privacy goed geregeld maatregel.
Nee je hoeft niet mee te werken.
Kan wel tot gevolg hebben dat je verdacht wordt (oordelen doet een rechter).
Griffin
3 jaar geleden
Lijkt mij geen schending van de privacy, wat geef je immers bloot over je privacy dan? Je homescreen? En ja, je hebt het recht om te weigeren, maar ik zou niet al te vaak van dat recht gebruik maken als je baan je lief is.
tinus1969
3 jaar geleden
Mbt
"En al zou ik hem wel gestolen hebben, heb ik nog steeds het recht om niet mee te hoeven werken aan me eigen veroordeling of zie ik dit verkeerd ?"
Ja, dat zie je verkeerd; je bent vziw verplicht mee te werken aan redelijke veiligheidscontroles.
Wat me vooral opvalt; waarom überhaupt deze controle? Is er speciale kans dat je telefoons steelt (werk je bv bij een belwinkel)?

Antwoorden (1)

De redenering dat ze kunnen zien of het jouw telefoon is, die is vrij slap. Ze kunnen dan beter het IMEI van je telefoon noteren. Maar ze mogen je wel verplichten om je telefoon te unlocken, alleen ze mogen niet apps open en documenten en etc bekijken.