Hoe kan je je het best voorbereiden op een van de belangrijkste herkansing van je leven?

Voor mijn VWO examen heb ik op het nippertje een herkansing nodig. Ik kwam een tiende tekort voor een tweede compensatiepunt. Dit heeft me enorm geraakt omdat het vrij onverwacht is. Ik weet niet of ik de druk voor het her-examen aan kan. Ik ga nu Engels herkansen waarbij ik een 6.5 moet halen voor een extra compensatiepunt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Vertrouw op jezelf en je kunnen. Probeer het niet te zien alsof het leven ophoudt als je zou zakken. Je hebt nog een heel leven voor je en als het dit jaar niet lukt, dan volgend jaar zeker. Ga er luchtig mee om, geen negatieve gedachtes. Maar zorg wel dat je goed uitgerust je herkansing maakt. Heel veel succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te beseffen dat dit *niet* de belangrijkste gebeurtenis van je leven is. Het lijkt alleen maar zo.

Als je drie jaar geleden net te weinig punten had gehad om over te gaan, had je dat dan ook het eind van de wereld gevonden? Of alleen maar heel vervelend, waarna je je leven weer had opgepakt?

Nu lijkt het héél belangrijk (en dat is goed, dat wil zeggen dat je nog geen dingen hebt meegemaakt die écht heel erg en levensveranderend zijn) omdat het je examen is. Maar in feite is het gewoon een klein risico (je hebt immers nog die herkansing) dat je blijft zitten. Maar dan toevallig in het laatste jaar in plaats van in het derde jaar.

Vervelend? Absoluut. Het is niet leuk om de plannen die je ongetwijfeld had nog een jaar in de ijskast te zetten. Maar het belangrijkste van je leven? Bij lange na niet. Het komt niet eens in de buurt. Probeer dat ook te beseffen, want door dit op te blazen tot het 'belangrijkste van je leven' zit je alleen maar jezelf in de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betreft het examen: oefenen, oefenen en oefenen. Het is tekstanalyse toch? Je hebt examenbundels (maar die heb je vast al) en gewoon trainen.

Verder heeft het geen zin om te stressen, meer dan je best kan je niet doen! De avond voor het examen vooral geen boeken opendoen, maar lekker relaxen en je gedachten niet te veel op je examen richten.
En op de dag zelf: mijn moeder maakte altijd hele lekkere dingen klaar om mee te nemen. Altijd suikerbrood voor de extra energie. Komkommer, aardbeien...mijn lievelingsdingen.

Maar het belangrijkste: het is geen drama om het niet te halen. Ik ging mijn herexamen in met de gedachte dat als het niet zou lukken, ik lekker veel zou gaan werken naast de vakken die ik nog moest doen. Alvast sparen voor de inrichting van een nieuwe kamer. Ik had daar al zoveel zin in, dat het wel of niet slagen minder belangrijk werd. Bedenk gewoon eens leuke dingen die je kan doen als je het niet redt. Je zult zien dat het niet halen misschien evenveel plezier gaat geven als het wel halen.

Heel veel succes!