Wat is een klasmediaan?

Mijn neefje zit nog op de basisschool en daar sprak de juf over een 'klasmediaan'. Ze maken daar kennelijk geen gebruik meer van, want 'het individu staat voorop'. Nu ben ik nooit een held geweest in wiskundige termen, dus ik vraag me af wat een klasmediaan is en wat dat voor mij neefje dan betekent.

Het beste antwoord

In de statistiek is de mediaan het midden van een verdeling of gegevensverzameling. Het begrip klasmediaan is geen officieel gedefinieerd begrip en waarschijnlijk een woord, dat door de juf is afgeleid van het begrip GEMIDDELD.
Ze bedoelt daarmee, dat je neefje bij het gemiddelde van de klas behoort, dus gemiddeld scoort. Er wordt immers ook wel gezegd dat iemand b.v. ONDERGEMIDDED of BOVENGEMIDDELD scoort.
In het moderne onderwijs wordt niet meer zo gelet op statistische scores. Daar komt bij, dat statistiek niet direct een ding is voor een basisschoollerares.
De juf verwart het (statistische) midden met het (statistische) gemiddelde.
Toegevoegd op 22 september 2020 11:28: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
"Ze bedoelt daarmee, dat je neefje bij het gemiddelde van de klas behoort, dus gemiddeld scoort." Dat meldt de vraagstelster helemaal niet! Ze schrijft alleen dat de juf van haar neefje het woord 'klasmediaan' gebruikte. Misschien wijkt het neefje juist veel af van de klasmediaan, in positieve of negatieve zin.
Antoni
3 jaar geleden
Daar komt bij dat ik het niet eens ben met je uitspraak dat GEMIDDELDE een beter begrip is om te gebruiken dan MEDIAAN. In een normale schoolklas zal dat vrijwel geen verschil maken, ook statistisch gezien niet. Dat de juf het verkeerde begrip gebruikt, daar heb ik dus ook grote twijfels bij. De uitleg in de eerste zin van je antwoord is, voor zover ik weet, wel correct.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een klasmediaan bestaat wel degelijk, met name in België.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Statistiek is wel degelijk belangrijk in Nederland.
Het leerlingvolgsysteem van Cito is één en al statistiek.....

Andere antwoorden (2)

Een mediaan is de middelste waarde. De leerlingen zullen een waardering hebben (gekregen) op basis van hun prestaties in de klas. Als je de leerlingen op een rij zou zetten met de leerling met de laagste waardering vooraan en de leerling met de hoogste achteraan, zal er één in het midden van de rij staan.* De klasmediaan is even hoog als de waardering voor die ene middelste leerling.

De waardering voor de andere leerlingen zal (kunnen) worden vergeleken met de klasmediaan. Een leerling die veel afwijkt van de klasmediaan (met name negatief) kan extra aandacht nodig hebben. Daar kan met zijn ouders over worden gesproken.

* Is er een even aantal leerlingen, dan zullen twee leerlingen in 'het midden' van de rij staan. De waarde van de klasmediaan is dan het totaal van de waardering van die twee leerlingen gedeeld door twee.
Toegevoegd op 22 september 2020 13:58: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Antoni
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hier kan ik me wel in vinden.
Gelukkig wordt dit zelden tot niet gebruikt in Nederland. Plus voor goede uitleg mediaan in onderwijs.
Antoni
3 jaar geleden
Dank je, @Simonsdochter!
Een klasmediaan is een begrip dat in sommige gebieden gebruikt wordt.
In Nederland ben ik het begrip nooit tegengekomen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het nergens gehanteerd wordt. In België heb ik de term wel gehoord.

Sommige scholen rekenen het gemiddelde (prestaties) uit van de groep.
Je kunt dan als kind scoren onder dit gemiddelde, boven dit gemiddelde of het gemiddelde.
Het gemiddelde is dan de klasmediaan voor dat vak.
Je kunt dit hanteren bij alle vakken: lezen, spelling, taal, rekenen, wereldoriëntatie.....

Maar, dit systeem zegt zo weinig.
Gaat een kind naar een school in een probleemwijk, dan ligt het gemiddelde (mediaan) laag. Als kind A hier naartoe gaat, zal kind A snel boven het gemiddelde scoren.
Gaat datzelfde kind naar een school in Wassenaar, dan ligt het gemiddelde (mediaan) hoog.
Als kind A hier naartoe gaat, scoort hij misschien zelfs onder het gemiddelde.
Zegt dit iets over kind A? Nee.
Heeft een mediaan meerwaarde? Nee, niet voor het kind. Dit kan zelfs demotiveren.
Ja, sommige scholen vinden het belangrijk dat hun mediaan hoog ligt (opbrengsten).

In Nederland wordt wel een andere mediaan gebruikt; het gemiddelde van heel Nederland.
Dit systeem is hierdoor meer betrouwbaar.
Het leerlingvolgsysteem van Cito maakt hier gebruik van.
Uiteindelijk is het doel dat kind A zich ontwikkelt (stijgende lijn laat zien) binnen zijn kunnen. Dit geeft een objectief beeld voor elk kind, individu.

Terug naar de vraag.
Gelukkig wordt een klasmediaan steeds minder gebruikt, omdat je één kind vergelijkt met de eigen groep, klas.
Tegenwoordig is het verplicht om elk kind naar een hoger niveau te tillen. Elk kind moet groeien binnen zijn kunnen.
Hierdoor krijgt een leerling die moeite heeft met iets bijvoorbeeld extra begeleiding (minimaal extra uitleg) en zal een kind dat iets te makkelijk vindt extra uitgedaagd moeten worden.
In Nederland is dit verplicht.

Dit noemen we: het individu staat voorop, adaptief onderwijs, differentiatie binnen het onderwijs etc etc.
Het heeft niks te maken met wiskunde.